Изразът „Да живееш в интересни времена“ е древно китайско проклятие, но и най-точното описание на случващото се по света през последните 12 месеца.

Геополитическото напрежение по различни оси – САЩ-Китай, Русия-Украйна, Израел-„Хамас“, промениха не само информационния обществен ред, но и установените в последните десетилетия бизнес процеси и отношения. От сигурността на глобалните вериги за доставки до защитата на критичните корпоративни активи – тази промяна засегна всички индустрии, които трябва да оперират в коренно различна среда.

Но ако говорим за бизнес и епохални промени, то основният катализатор за такива през 2023 г., който дава сериозна заявка да остане фактор и през следващите години (а защо не и десетилетия), е изкуственият интелект (AI).

През изминалата година технологията започна да проправя пътя си във всяка една сфера. В здравеопазването AI се използва за диагностика, лечение и управление на медицински данни. В електронната търговия той подпомага рекламните кампании и таргетирането на потребители.

Индустриалните предприятия разчитат на технологията за автоматизация на производствените си процеси, оптимизация на ресурсите и изпреварваща поддръжка, а банките и доставчиците на финансови услуги – за анализ на данни и управление на риска.

А медийната индустрия? Тя също не прави изключение.

Ringier – традицията говори за иновациите

Ringier AG е швейцарска медийна група, основана през 1833 г. в Зофинген и базирана в Цюрих. През 2010 г. тя стратира съвместно предприятие с германския издател Axel Springer, което бързо разгръща своето портфолио в множество държави – от България, Унгария, Полша, Сърбия и Словакия до страни в Азия и Африка, като Виетнам, Мианмар, Гана, Сенегал, Нигерия, Кения, Уганда, Кот д'Ивоар и Южна Африка.

Освен на медийния пазар Ringier AG оперира със своите около 140 компании и в секторите на рекламата и електронната търговия, а технологиите са неизменна част от нейното ДНК, която осигурява топлата връзка между тези различни бизнес траектории.

Digital Trends 2023: Превърнете внедряването на AI в непрестанен процесПанелът Fintech Future беше част от богатото съдържание на Digital Trends 2023. Ето основните послания на участниците в него

Но по какъв начин технологичното развитие от последната година промени медийната индустрия и какво да очакваме през 2024 г.?

Марк Валдер, главен изпълнителен директор на 190-годишната организация, споделя пред Profit.bg как лидерите в сектора виждат бъдещето, очертано от изкуствения интелект.

Коя беше основната тенденция, която определи развитието на глобалния бизнес през 2023 г. - като цяло и конкретно във вашата индустрия?

Бих искал да акцентирам върху момента, който според мен е много важен във времето и който всички виждаме не само в личния си живот, но и в бизнеса си. Това е ерата на генеративния изкуствен интелект. Технологията се появява във всеки бизнес, независимо дали става дума за телекомуникации, застраховане, банкиране, финансови услуги, или, разбира се, медиите.

На всички трябва да е ясно колко важно ще бъде образованието - цифровата грамотност. В училищната система на всяка страна - от най-ниското ниво в детската градина до университетите, ще бъде от решаващо значение да обучаваме младите в правилните неща. А правилните неща ще бъдат силно повлияни от тези големи езикови модели. Така че трябва да изградим набор от умения за нашите млади граждани, за да могат те да работят с тези нови инструменти.

България се превръща във водещ хъб за гейминг индустриятаВсе повече компании за онлайн игри поглеждат към страната ни заради добрата свързаност и талантите

До какви промени ще доведе навлизането на изкуствения интелект в цялата палитра от индустрии?

Бих нарекъл епохата, в която навлизаме сега, преход от дигитална трансформация към трансформация на дигиталното. Нещата в дигиталния свят ще се променят генерално. Генеративният AI е много повече от забавни чатботове, с които потребителите могат да взаимодействат и да им задават въпроси. Той ще доведе до огромно количество информация, която ще се влива в ежедневната ни работа и живот. Съдържанието ще се създава мигновено, било то видео, аудио или снимки. Мисля, че това е много добро развитие за всеки бизнес, който предлага дигитални услуги, а това на практика означава всеки един бизнес.

Пет жизненоважни въпроса за развитието на изкуствения интелектГенериративният AI вероятно ще мине по пътя на интернет – с неговите добри и лоши страни

А какво ще кажете по отношение на рисковете, за които предупреждават много експерти?

Не мисля, че генеративният AI ще заличи индустриите или ще разруши компаниите. Напротив, в много по-голяма степен вярвам, че тези, които го възприемат и разберат как да работят с новите инструменти, ще бъдат победителите. Никой няма да бъде унищожен, но ще има победители и губещи, и тези, които възприемат големите езикови модели, ще бъдат от победителите. Отново казвам, няма значение за кой сектор става въпрос.

Как Ringier, като водеща група, реагира на промените, които AI налага във вашата индустрия?

Това, което правим в момента в Ringier, тъй като сме активни в медийния сектор, е да образоваме служителите си. На второ място, определяме ясна стратегия занапред. За първи път няма смисъл да определяме 3-годишна стратегия, защото се опитваме да отгатнем как ще се променят нещата в следващите 6 месеца. След това, разбира се, разпределяме финансовите възможности за тези нови услуги.

Пълна катастрофа или гениална идея: Какво е новият европейски закон за AIДоговорен след 36-часови преговори, Актът на ЕС за изкуствения интелект беше приветстван като исторически, но реакциите на технологичния сектор са смесени

ЕС е напът да постигне разбирателство по отношение на регулирането на технологията, но често на регулации от този тип се гледа като на спънка пред развитието. Какво трябва да имат предвид законодателите в това отношение?

Регулаторната рамка в областта на изкуствения интелект е изключително важна. Трябва да бъдем много внимателни, за да не прекалим с регулирането в момента. Европа трябва да се стреми не само да бъде най-добрата в областта на регулациите, но и да бъде най-добрата в областта на иновациите.

Поглеждайки назад, ми се струва, без да съм циничен, че ние бяхме отлични в това да сме съдии и да въвеждаме страхотни правила, а не да бъдем истински иновативни. Всички трябва да сме сигурни, че даваме достатъчно възможности за развитие на генеративния изкуствен интелект и не го регулираме прекомерно.

(Кибер)заплахите на бъдещетоОсновният риск е да не се адаптираме и технологиите да изпреварят потребителската култура

Коя друга технологична тенденция бихте извели пред скоба?

Много сериозна и критична е и темата с киберсигурността. В едно от проучванията, които прочетох преди няколко месеца, се казва, че обикновено една средностатистическа компания разбира, че е била атакувана, седмици след като това се е случило. Затова смятам, че е от решаващо значение за всяка организация, която предоставя дигитални услуги, да разполага с наистина добра киберсигурност.

Знам, че това струва много пари, знам, че изисква много талант, усилия и ноу-хау, но е абсолютно необходимо. Все пак всички ние боравим с чувствителни данни, когато правим бизнес в дигиталното пространство.


По всичко личи, че основните тенденции, оставили отпечатък върху глобалния бизнес през 2023 г., ще продължат да се развиват и през следващата година. А дали изразът „Да живееш в интересни времена“ ще се окаже проклятие, или ще се превърне в благословия за бизнеса, зависи до голяма степен от самите компании и тяхното отношение към динамично променящата се околна среда. От геополитическите завихряния до плаващите пясъци на изкуствения интелект, чиято двойнствена природа го превръщаща едновременно в източник на заплахи и неизчерпаем резервоар на нови възможности.

Иван Гайдаров, Димитър Илчев