Милиардерската фамилия зад най-поскъпващата акция от 30 г. насам

1972
Милиардерската фамилия зад най-поскъпващата акция от 30 г. насам

© Heico.com

„Всички ни казваха, че е невъзможно,” казва Виктор Менделсън. “Не може да бъде направено,” добавя неговият брат Ерик. “Че ще се провалим,” казва Виктор.

Това казват двамата братя за произхода на Heico Corp. - тяхната борсово търгувана компания, която произвежда части за самолети.

Вместо да се провалят обаче, 54-годишният Ерик, 52-годишният Виктор и техният 81-годишен баща Лари успяват по един зрелищен начин, пише Forbes.

От 1990 г., когато семейство Менделсън поема базираната в Холивуд компания, Heico е генерирала обща доходност в размер на 47 500%. (Не, това не е печатна грешка. Всичко е вярно.)

През последното десетилетие акциите на компанията са поскъпнали с 1 270%, оставяйки далеч зад себе си по доходност индекса S&P 500 (250%) и дори книжата на Berkshire Hathaway (240%).

Това беше достатъчно, за да могат семейство Менделсън, които контролират 17% от Heico, да натрупат състояние, което Forbes оценява на 1.2 млрд. долара. Приходите на компанията достигат 2.1 млрд. долара при печалба от 328 млн. долара за финансовата 2019 г., като и двете суми са рекордни.


Всичките тези числа са доста солидно доказателство, че критиците им в началото са грешали. Семейство Менделсън успява да пробие в индустрия, в която доминират така наречените производители на оригинални части, като GE и Boeing, които първи разработват частите и след това поддържат високи цени на резервните части, за да възстановят първоначалните си разходи за развойна дейност.

Менделсън успяват да се справят, като придобиват 78 компании през годините и като поставят по-ниски цени на своите части. Миналата година с Лари, като главен изпълнителен директор и братята като съпрезиденти, Heico е произвела близо 100 000 части, продавани на почти всяка голяма авиокомпания по света, както и на клиенти в отбранителната индустрия, като правителството на САЩ.

Това включва всичко - от колесници и спирачки през светлини и захранващи кабели до малката ключалка на шкафчето на стюардесата.

Началото на тази история датира от 116-а улица в Манхатън, където се намира Колумбийският университет, който е завършил техният баща. Там братята учат бизнес и икономика и развиват интереса си към една от преобладаващите тенденции на онова време: играта с изкупуванията.

Колкото повече научавали, толкова по-убедени били, че и те ще могат да придобият компания със заемен капитал. Виктор е този, който открива Heico, която е основана през 1957 г. и излиза на борсата през 1960 г., след като се заговорил с брокер на ценни книжа, запознат с компанията.

Те решили, че баща им, който е бивш счетоводител в Arthur Andersen и инвеститор в имоти във Флорида, ще осигури капитала. След като проучва финансовото състояние на Heico и годишните й отчети, Виктор решава, че това е идеалната мишена: производствен бизнес със солидни показатели, но с невъодушевени ръководители.

“Бордът на директорите не притежаваше никакви акции в компанията,” спомня си Лари. “Те нямаха мотивация.” Виктор предлага идеята на своя брат и на баща си и след като купуват акции за 3 млн. долара на Heico — половината в брой, половината с дълг, до януари 1990 г. те вече контролират компанията. Старото ръководство напуска и Менделсън поемат управлението.

По онова време Heico продава един-единствен артикул - горивна камера за двигател, след като няколко години преди това била придобила правата и информацията за производството й от оригиналния производител Pratt & Whitney. Продуктът носел 26 млн. долара продажби годишно и се предлагал на клиенти, като Pan-Am и Eastern Airlines.

Не след дълго братята вече търсели и други възможности на пазара на части. За всичко обаче било необходимо разрешение от Федерралната авиационна администрация (ФАА), което означавало, че не всеки можел току-така да влезе в индустрията. Освен това резервните части като цяло не били защитени с патенти, така че всичко, което семейство Менделсън трябвало да направи, било да приложи реверсивен инженеринг, след което да докаже на ФАА, че са качествени.

Братята, и най-вече Ерик, проявяват изключително упорство и така през 1991 г. ФАА дава на Heico зелена светлина за втория продукт на компанията - тръба, използвана в реактивните двигатели. Това се оказва ключово за спечелването на клиенти, както и за инвестицията на Lufthansa в Heico шест години по-късно.

Докато бизнесът им набирал сила, Лари твърди, че те следват едно просто правило: “Ние не се опитваме да прецакаме клиента.” Цените на Heico се движат на нива между една трета и 50% от тези на оригиналния производител.

Нетният марж на печалба на Heico е около 15%. Би могъл да е и повече, ако Менделсън пожелаят (а някои продукти за отбранителната индустрия са по-доходоносни).

Семейство Менделсън се оказват и проницателни купувачи, като през 2019 г. осъществяват още седем придобивания. Те търсят собственици или висши ръководители, които приличат на тях.

“Компаниите, които ние купуваме, са много предприемчиви - предприемачи, които започват преди години, създавайки бизнес в гаражите си,” казва Лари. “Те започват без нищо,” което идва да покаже, че “внимават с всеки цент.”

Като цяло придобиваните компании имат около 10 млн. долара печалба и маржове от над 20%. Менделсън обикновено не купуват цялата компания. По-често те оставят една пета в ръцете на сбствениците или ръководителите й, за да ги мотивират. 

“Всички важни решения трябва да се взети единодушно,” казва Лари. “Събираме се и един от нас може да не е съгласен, но когато приключим, всичко се е получило както трябва.”

Докато Лари прекарва времето си в Маями, братята пътуват по два дни всяка седмица, контролирайки дейността в разпръснатите по цял свят производствени мощности на компанията.

“Ерик и Виктор вършат тежката работа,” признава Лари. “Те ръководят отделните подразделения. Аз не ги микроменажирам. Ако има конкретен проблем, сядаме и го обсъждаме.”

Братята Менделсън нарочно са избрали да живеят на 20 минути един от друг и от офиса. Домът на Лари е пълен с предмети на изкуството, а той е неуморим колекционер, като внимателно вкарва в каталог всяка своя покупка.


Най-големият инвеститор, за когото светът никога не е чувалХърбърт Уъртхайм е оптометрик, който, благодарение на своите инвестиции, става милиардер

Heico е направила и много други хора богати. Най-големият акционер в компанията е семейният приятел на Менделсън Хърби Уъртхайм. Той е милиардер заради своя 10-процентен дял в компанията.

Братята и техният баща отдавна насърчават служителите си да се възползват от доходоносния пенсионен план. Те удвояват до 5% от това, което служителите им заделят за пенсия, но не в кеш, а в акции на Heico, които, разбира се, не правят нищо друго през последните 29 години, освен да поскъпват сериозно.

С други думи, акциите са направили много от обикновените служители на Heico, и по-конкретно по-отдавнашните служители, в милионери. Това, според Лари, обаче не е правилно и по-точно би било да се каже “мултимилионери.”

Българският бизнес

Подобни статии

Най-четени статии

Facebook Коментари

Добави коментар

Екипът на Profit.bg Ви благодари, че използвате кирилица за вашите коментари.
В случай, че коментарът Ви съдържа нецензурни квалификации и лични нападки или обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа, той ще бъде изтрит от модератора на сайта.

Абонирайте се за електронния
информационен бюлетин на Profit.bg