Може ли децата да използват ChatGPT – отговаря психолог
Редно ли е децата да използват ChatGPT или друг вид инструменти с изкуствен интелект?
За днешните родители това е неизбежен въпрос, пише CNBC в материал по темата.
Приложения като ChatGPT и Midjourney стават все по-популярни, а технологичните гиганти изтъкват потенциала на постиженията на изкуствения интелект за подобряване на детското образование.
Дори съоснователят на Microsoft Бил Гейтс прогнозира, че до края на 2024 г. чатботовете ще се превърнат в "толкова добър учител, колкото всеки човек някога би могъл да стане".
Други експерти обаче призовават към предпазливост поради потенциалните рискове от излагане на децата на недоказана технология, без да се вземе предвид как тя може да повлияе на тяхното психологическо и когнитивно развитие.
"Знаем, че изкуственият интелект все още има да извърви дълъг път по отношение на точността", казва д-р Това Клайн, детски психолог, автор на книгата "Как се развиват малките деца" и директор на Центъра за развитие на деца към Колумбийския университет колежа.
"Със сигурност по-малките деца в начална и предучилищна възраст се нуждаят от участието на възрастен, за да се ориентират в дигиталния свят, да не говорим за дигитален свят, в който може да има много неточна информация", обяснява тя.
Ето защо, да разрешите на децата си безконтролен достъп до инструменти за изкуствен интелект, е лоша идея.
Колко точен/или не е ChatGPT
Децата в начална училищна възраст са много по-склонни от възрастните да приемат информация като факт от авторитетна личност, без да я подлагат на съмнение, казва Клайн.
Затова е важно те да имат присъствието на възрастен, който да им помогне да развият разбирането, че понякога информацията е точна, а понякога не. Дори и да нямате опасения от дезинформация, трябва да следите сесиите на децата си с изкуствен интелект.
Вие разбирате контекста и нюансите по-добре от машините. Децата трябва да разбират отделните стъпки за решаване на математическа задача, а не да се задоволяват да въвеждат отговор, който е или верен или грешен.
"Ако науката докаже, че този вид обучение, в допълнение към учителя, е полезно, тогава определено има ползи от AI. Проблемът е, че все още не знаем дали е така.", смята психологът.
Повече време – повече опасности
Колкото повече време децата прекарват с изкуствен интелект, толкова по-малко време ще прекарват с други хора, казва Клайн.
"Взаимодействието с хората е важно, а екраните го ограничават. Децата са в бърза фаза на развитие и мозъците им се движат бързо. И част от това, което те учат, е обратната връзка между невербалните сигнали.", обяснява психологът.
Изследванията по време на пандемията също доказват, че дистанционното обучение не е ефективно за по-малките деца и в някои отношения може да е вредно за тяхното поведенческо и учебно развитие. "Взаимодействието с хора е толкова важно за децата: Така те се научават да общуват и да разчитат сигналите. Този вид обратна връзка е наистина важен", казва Клайн.
Усъвършенстваните програми за изкуствен интелект стават все по-добри в имитирането на човешка реч, но психологът казва, че все още сме "далеч" от това машината да имитира правилно тези невербални сигнали, които са от съществено значение за психологическото и образователното развитие на детето.
Сам Алтман отговори на атаките: Пропускат важни технически детайли за AI
Какво да правят родителите
Не позволявайте на инструментите с изкуствен интелект да бъдат единственият източник на информация на децата. Ако е възможно, уверете се, че човек – вие или учител, може да им помогне да разкажат как са стигнали до даден отговор. Помогнете им да го разберат напълно, за да не пропуснат важно когнитивно развитие.
Помогнете на децата си да разберат, че взаимодействат с машина, дори ако тази система е изградена върху език и идеи, създадени от хора. Уверете се, че знаят, че понякога информацията, която тези инструменти предоставят, е неправилна.
Наблюдавайте колко време децата ви прекарват с тях, точно както бихте направили с други онлайн инструменти или социални медии. AI учителят не може да замени човешкото взаимодействие с учител или родител, който може да помогне на детето да разбере по-пълно това, което учи.
Забележително е, че д-р Клайн не препоръчва да държите AI далеч от децата. "Можем ли да намерим наистина продуктивни за децата начини да го използваме?", пита тя. "Мисля, че сме длъжни да направим това, защото AI е тук, за да остане.", допълва психологът.