В новия филм "Въздушния" (Air) има сцена, която трябва да се гледа задължително от всеки ръководител в каквато и да е сфера на дейност.

Това е разговор между Фил Найт и Сони Вакаро - героите, изиграни от Бен Афлек и Мат Деймън, в който съоснователят на Nike отпуска на баскетболния гуру на компанията си бюджет за подписване на договор с новобранец на име Майкъл Джордан. Преди да му предложат договор за обувки, Найт има един последен въпрос към Вакаро: “Какво е името на маратонката?”

Отговорът е "Air Jordan", а мълчанието между двамата увисва във въздуха. Като самия Джордан, всъщност.

"Хм, не знам", казва Найт, след което добавя: "Може би ще ми хареса."

Това, разбира се, е измислена сцена, но в няколко реда този диалог успява да улови истината за бизнес философията на истинския Фил Найт, пише The Wall Street Journal и разказва историята на може би най-известния бранд спортни обувки в историята.

Виртуалните светове, които носят реални приходи Успехът в метавселената, както и при търговията на дребно в реалния свят, зависи от въвеждането на нови продукти

Не знам. Може би ще ми хареса.


За един милиардер, повлиян от будизма, това би могло да бъде житейско мото, както показва животът на Фил Найт. На първо място, в началото той не е бил убеден дори в името Nike. Не е бил голям фен и на логото на компанията. Но въпреки това решава да ги използва, защото се е вслушвал в хората около себе си.

Това е формула, пише WSJ, която може да се приложи за всяка компания - наемате служители, които са добри в това, което правят, и ги оставяте просто да го правят.

Готовността му да делегира и да се отнася с отворено съзнание към идеи, които не му харесват особено, може би е най-необичайният и ценен аспект от управленския стил на Найт в годините, когато Nike се разраства, акцентира още изданието.

Така една странична дейност, започнала в багажника на неговия зелен Plymouth Valiant, се превръща в най-големия бизнес с маратонки в света. Не само това - с този си подход той заслужава “участие” в голяма холивудска продукция, свързана с Майкъл Джордан и засягаща неговите маратонки, в която има повече екранно време от самата легенда на баскетбола.

По този начин, дори да не звучи като най-виртуозната бизнес концепция, "Не знам. Може би ще ми хареса" се оказва от съществено значение за ранния успех на Nike.

Но предприемачите рядко имат търпението да дадат зелена светлина на нещо с надеждата, че то ще им хареса впоследствие. Обикновено те се държат по обратния начин - твърде уверени в собствените си убеждения.

Пример за това е Марк Зъкърбърг, който реши да преустрои компания за 1 трилион долара около собствената си визия за метавселената, както и Илон Мъск, който е зает с формирането на политики и изграждането на градове въз основа на личните си капризи, посочва WSJ и добавя: “Г-н Мъск е по-вероятно да хвърли телефона си в океана, отколкото да напише в Twitter "Не знам. Може би ще ми хареса."

Маратонките на Джордан в Sotheby's - Според специалистите колекцията Dynasty Collection може да струва между 20 и 100 млн. долара

В самия филм, в който действието се развива повече време в заседателната зала, отколкото на баскетболното игрище, често се говори за известния списък с 10 принципа от годините на формиране на Nike. Но този неофициален 11-и принцип всъщност стои в основата на някои от най-важните решения в кариерата на Найт.


WSJ защитава тезата си с цитати от биографичната книга на създателя на Nike.

Когато през 1971 г. се нуждае от лого за компанията си, той наема студентка по графичен дизайн на име Каролин Дейвидсън. Тя приема указанията му - "нещо, което предизвиква усещане за движение", и се връща с груби скици, които той отхвърля.

Следващия път, когато тя влиза в офиса на Nike, предлага вече добре известната емблема и всички останали, присъстващи в стаята, го харесват. Но не и Найт, който не го разбира напълно и коментира: "Не ми харесва, но може би ще ми допадне."

Друг пример е самото име на компанията. Ден преди избора водещи претенденти са Falcon, Bengal, Condor и личното предложение на Найт - Dimension Six. Но какво се случва? В съня си един негов служител се сеща за нещо различно - Nike.

В крайна сметка, въпреки резервите си собственикът на компанията се съгласява да я нарече така.

Останалото е история!