12 съвета за истински професионалисти

3004
12 съвета за истински професионалисти

Никой не влиза в света на бизнеса научен. Всички трупаме знания по метода на опита и грешката - пропускаме възможност, заради неувереност, напускаме безцеремонно работното си място, а после ни се налага да поискаме препоръка и т.н.

От Forbes Woman съветват всеки, желаещ да нарече себе си професионалист, да се научи на следните уроци. Тези 12 принципа не са само за дамите, а за всички в света на бизнеса. Някои от тях са по-скоро социални умения (кога да платим за бизнес вечеря), други изискват кураж (кога можем да се опълчим срещу по-висшестоящ).

Не е задължително да употребите всички тези правила в сегашната си професия или при настоящите условия, но всяко едно от тях ще ви бъде ценно в различни етапи в професионалния ви път.

Как да искаме повишение?

Вашата заплата не е някакво абстрактно число, а отражение на вашият принос към фирмата. Да поискате повишение е нещо напълно нормално.

Когато преговаряте, бъдете готови да изброите ясно и точно какво през последната година, фирмата дължи на вас. Трябва да звучите уверени, но в никакъв случай не бъдете агресивни. Ако ви откажат, попитайте за друга форма на бонуси.

Напуснете с финес

Карен Бърнс, която пише професионални съвети за Forbes, е сменила 59 работни позиции в своята кариера. Тя казва, че има четири важни правила за напускащия работа: 1. Преди да напуснете, уверете се, че ще спазите необходимите срокове, проверете как стои въпросът с отпуските и с това на какви компенсации имате право. 2. Кажете първо на шефа си! Не споделяйте с никого, защото ще се получи много неприятно, ако клюката за вашето напускане вече е обиколила фирмата и шефът научава последен. Предложете да обучавате „новият", който ще заеме вашето място. 3. Поискайте препоръка 4. След разговора оформете оставката си в писмен вид. Никога не се хвалете пред колегите си за това, че напускате или че отивате на друго място. Не се дръжте в стил „Вече не ми пука за това, което става тук"!

Съкращенията са неизбежни

Те не трябва да ви изненадват. Ако вие сте шефът, който трябва да съобщи лошата новина, дръжте се мъжки - добре е да съобщите новината сутринта, а не да се тормозите в очакване (както вие, така и съкратеният). Новината трябва задължително да се съобщи лице в лице. Благодарете на служителя за всичко, което е направил, изразете готовност да му напишете препоръка. Бъдете подготвени за всякакви реакции - и за скандал, и за сълзи.

Не приемайте нищо лично

Или поне не показвайте, че го приемате така. Изразяването на прекалено много емоции се приема като слабост.

Професионалистът знае кога да спре да говори

На срещи, интервюта и т.н., казвайте на събеседниците не повече от онова, което трябва да знаят. Кратките и информативни реплики могат да бъдат по-полезни от дълги речи.

Можете да кажете „Не" на по-висшестоящ от вас

Когато сте несъгласни, първо кажете на съответния колега, че ще се свържете с него отново по този въпрос. След това добре си подгответе аргументите против (може и в писмен вид). Ако добре подготвите тази аргументация, в девет от десет случая, ще ви променят/отменят задачата, твърдят експерти.

Гледайте в очите

Особено когато за пръв път се срещате с някой. Бъдете уверени и открити. Не подценявайте и твърдата ръка при ръкостискането.

Умейте да се презентирате

Особено важно за онзи начален момент, в който вие сте кандидати за работата. В линковете по-долу можете да видите съветите ни за вашето CV. Само ще споменем, че добре написаното CV ви дава голяма сигурност по време на интервюто, защото макар и по документи, вие вече ще сте с едни гърди пред конкуренцията, казва Д-р Луис Франкел, автор на книгата „Добрите момичета не работят в последния кабинет".

Професионалистът винаги изглежда добре

Много заети бизнес-хора, особено жени, си казват „Аз не съм модел, аз съм зает бизнес човек. На никой не му пука, че косата ми е ужасна днес." Всъщност, външният вид е от голямо значение. Бизнес хората не трябва да прекаляват в старанието си да изглеждат добре (прекалено много аксесоари например), но трябва да изглеждат безупречно. Ако човек не може да се грижи за себе си, как да очакваме от него да се грижи за цяла компания?

Без мълчание в асансьора

Професионалистът има подход към всички - шефове, преки колеги, хора от другия отдел, които почти познава. Неловко е, когато в асансьора или пред автомата за кафе се получи мълчание. Запознайте се с тези, които не познавате. Не бъдете от онези срамежливци, които си говорят само с хората от техния отдел. Може да подхвърлите някоя свежа тема, но помнете - без религиозни или сексистки теми. Табу са също и клюките или оплакванията относно работата. Изобщо не си въобразявайте, че няма да стигне до ушите на онези, на които не трябва.

Платете сметката

Този, който кани, плаща сметката, независимо от пол, възраст, положение в йерархията и т.н. Той/тя трябва да се погрижи и за инцидентни разходи, ако той е отправил поканата (като такса за паркинг, гардероб за палта и др.).

Подобни статии

Facebook Коментари

Добави коментар

Екипът на Profit.bg Ви благодари, че използвате кирилица за вашите коментари.
В случай, че коментарът Ви съдържа нецензурни квалификации и лични нападки или обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа, той ще бъде изтрит от модератора на сайта.

Коментари

a
# 0
12:01 | 16 January 2010
Mnogo dobri syveti, osobeno v moment na kriza Bravo!!!!
Абонирайте се за електронния
информационен бюлетин на Profit.bg