Кога имаме мечи пазар?

Мечи пазар имаме, когато широките борсови индекси падат с повече от 20% в сравнение с предишен връх, казват от Investopedia.com.

Повечето анализатори казват, че мечи пазарът е необходимо зло, което трябва да се случва от време на време, защото е естествен регулатор на евентуален дисбаланс между корпоративните печалби, потребителско търсене и комбинация от други фактори, които влияят на пазара.

Мечи пазарът може да изяде голяма част от доходността на дългосрочните инвеститори. Ако един инвеститор успее по някакво чудо да избегне лошият период, а в същото време да се възползва от силните периоди (познати като бичи пазар) той би постигнал завидна доходност, по-голяма дори от тази на Уорън Бъфет и Питър Линч. И докато този идеален вариант е практически невъзможен, умните инвеститори биха могли да се опитат да ограничат загубите си, като правят изменения в портфейла си, съобразно със ситуацията.

Под изменения се има предвид пренареждане на активите (като пренасочване от акции към продукти с фиксирана доходност).

Ако има признаци, че се задава мечи пазар, погледнете към портфейла си и анализирайте риска за всеки един от активите в него. В такива периоди, акциите, които се обезценяват най-много са онези, които са на висока цена, на базата на текущата или бъдещата печалба, или такива, чийто P/E е по-висок от средния за пазара.

В същото време, някои подценени емисии могат да надминат широките индекси, поради по-ниското си P/E. Освен това те обикновено носят дивиденд, което е доста добре за инвеститорите в лоши моменти за пазара, когато доходността е ниска. Тези емисии обикновено биват подценявани по време на бичи пазар, но когато трендът тръгне надолу, към тях се насочва много инвеститорски капитал.

Много млади инвеститори се фокусират над компании с големи печалби, които оперират в нашумели сектори на икономиката или продават продукти, с които те самите са добре запознати. В такава стратегия няма нищо лошо, но когато пазарът започне да пада, моментът е много подходящ за инвестиране в по-малко компании с по-малко популярни продукти. Точно онези фактори, които правят тези компании неинтересни в добрите времена, ги правят атрактивни в лоши.

За да прецените риска на вашия портфейл, фокусирайте се на печалбите на компаниите. Онези, които са отбелязвали сериозен ръст, най-вероятно имат и висок P/E. Във времена на икономически трудности, знайте, че компаниите от сектора на забавленията и шоу бизнеса, ваканции и пътувания, търговия и медии, имат по-ниски приходи.

Може да намалите интереса си в позиции, които са отбелязвали изключително добри резултати до този момент. Бъдете критични дори и към любими ваши компании.

След време, ще стане ясно какво е причинило мечи пазара. Едва ли това е бил един единствен фактор, но все ще започне да се оформя някаква основна причина. Когато стане ясно какво точно е била причината ще има повече яснота и за това, кога можете да очаквате края на мечи пазара.

Да разгледаме за пример мечи пазара в периода между пролетта на 2000 г и есента на 2000 г., по-известен още като балонът на тек компаниите, или дотком бумът. Проблемът беше в акциите на хай тек компаниите – индексът Nasdaq , който съдържаше много такива спадна с повече от 60%. Негативните резултати бързо се разраснаха и повлякоха всички акции надолу. Дори индексът на сините чипове Dow Jones Industrial Average изгуби 25% за периода.

До 2000 г интернет бумът доведе до значителни иновации във всички сектори на технологията, включително сървъри, компютри, софтуер и трансмисионни системи като оптични кабели и т.н. В края на 90-те години всяка компания свързана дори и по най-малкия начин с интернет вече имаше огромна пазарна капитализация и капитал, с който да купува по-евтини акции. Изведнъж, книжата на компании с много малка и дори никаква печалба преди това, започнаха да се оценяват на милиони, а те имаха възможност да купуват други компании, да вземат банкови кредити и да увеличават операциите си.

Междувременно компаниите, които не бяха свързани с технологичния сектор, почувстваха нужда да наваксат, като купуват технологични продукти. Но този темп на потребление на не можеше да се поддържа непрестанно.

Тогава дойде “ефектът на снежната топка”. След като бяха нараснали главоломно, печалбите на компаниите в сектора започнаха да спадат през 2000 г. Повечето корпорации вече бяха закупили технологиите, от които имаха нужда и търсенето започна да намалява значително.

Хай тек компаниите бяха постигнали голяма продуктивност и имаха огромен инвентар, така че цените на продуктите им започнаха рязко да падат. И така фирми, които до преди три години са били оценявани на милиарди долари колабираха, и то след като бяха реализирали едва няколко милиона долари приходи.

Гледайте макроинформацията

За да предвидят лоши времена, някои следят специфични макроикономически фактори като БВП, нивото на безработицата. Идването на мечи пазар обикновено е катализирано от лоши очаквания. Така, че ако прогнозите за БВП ръст, за инфлация и безработица се задържат неблагоприятни за известен период от време, можете да се подготвите за мечи пазар и обратното.

И накрая – много важен е моментът, когато мечи пазарът е към края си и цените се стабилизират. Много инвеститори точно тогава се чувстват изтощени, но всъщност това е моментът, в който трябва да се впуснете отново във водите с пълна сила. Внимателно проследете как акциите на компаниите, които харесвате са преминали корекцията, преди да инвестирате отново в тях.

Идването на мечи пазар рано или късно е неизбежно, но също така неизбежен е и неговият край. По времето на корекцията се постарайте да наблюдавате внимателно процесите и приемете момента, като възможност да научите как да се справяте с тях. Това знание ще бъде ценно за вас при настъпването на следващия мечи пазар.