Бизнес с храна, но не точно.

CoKitchen не е класическата идея за ресторант, в който клиентът сяда, поръчва, консумира, а после плаща и си тръгва.

Не е и заведение на бързи обороти, в което телефонът прегрява от поръчки, а кутиите с пица вървят на конвейер.

CoKitchen е място, в което се готви с душа, хората в кухнята са много повече от колеги, а всеки продукт идва от приятел, а не от обикновен доставчик.

Яна Петрова е двигател на тази интересна и новаторска концепция. Срещаме се с нея в най-новата локация на CoKitchen в сърцето на София – на няколко крачки пеша от Народния театър.

"CoKitchen е партньор за храна на бизнеса и понякога на хора. На клиенти, които през годините са ни станали близки и които имат нужда от добър кетъринг. Основно залагаме на проекти с корпоративна насоченост", обяснява Яна.

История за един джолан

Всичко започва през 2015 г.

"Тогава тренирах много, работех не по-малко и бях на специален режим. Опитвах се да ям основно месо и имаше един много фрапиращ момент – поръчах си джолан от доста реномиран ресторант, а той дойде почти развален, киснат в какво ли не, за да не мирише. Тогава вече съвсем заключих, че няма никакво значение откъде идва храната и какво е името на мястото. Тръгнах да ровя в причините и те се оказаха многопластови, но на първо място определено са хората", връща се назад във времето основателката на CoKitchen.

Макар че тогава е само на 27, поема решението на проблема в свои ръце – в преносен и буквален смисъл. "Измислих си модел, в който различни мотивирани хора могат да идват на оборудвано професионално място, отговарящо на всички хигиенни изисквания. Тоест – от него да излиза храна, която можеш да вкараш навсякъде – от заведение до детска градина", разказва Яна.

Ресторант в Милано приема клиенти, ако си сготвят сами Целта е италианците да се върнат към спомените за семейната идилия

"Първият вариант в главата ми беше една огромна кухня – просторна, светла, чиста, с едно мъничко помещение към нея, в което хората се събират, обсъждат, създават идеи. За съжаление, тогава доста търсихме и не намерихме, защото обичайно е обратното – мъничка кухня храни огромна търговска площ.

Спряхме се на място с доста голям салон, който нямаше как да оставим празен. Започнахме да предлагаме обедно меню там и да правим събития".


Трудно правя разлика между клиенти и приятели, казва Яна Петрова. Сн. Тихомир Лазаров

Да готвиш за 700 човека на ден

Компанията, създадена като стартъп, съществува в динамичен режим. "Няма определен брой клиенти. Има дни, в които се приготвят 100 обяда, събития с по 600-700 човека, има и седмици, в които капацитетът е по-ограничен. Няма еднакви дни и това май е най-хубавото нещо", признава Яна.

Когато трябва да се приготвя храна за голямо събитие, на помощ се включват и допълнителни ръце, а сред тях често има IT специалисти или счетоводители, на които им е писнало да стоят пред компютъра.

За новата локация на CoKitchen в центъра на София Яна също има оригинална идея и остава далеч от клишето "ресторант с градина и обедно меню".

"Не искаме да влизаме в модела на типичния ресторант, искаме да използваме част от мястото за срещи на екипи. Хората имат нужда понякога да излязат от офиса, да се разчупят малко, а защо не и сами да участват в приготвянето на обяда си. Това предстои съвсем скоро при нас", разказва Яна.

Португалия, Испания, Чили… Къде е раят на най-евтиното вино в светаАко искате евтино вино, без цената да е за сметка на качеството, не търсете нищо друго, освен Португалия

На въпрос не се ли притеснява от ожесточената конкуренция в района, Яна казва, че не я смята за нещо лошо. Напротив – лоялната конкуренция е нещо прекрасно.

"Ние сме толкова различни и хибридни, че дори не мога да кажа с какво се конкурираме", коментира Яна.

CoKitchen няма строго профилирано меню. Най-важното са продуктите, а те всеки ден са различни. "Подбираме продукти, в чиито произход сме сигурни, немалка част от тях са биосертифицирани и фермерски. Познаваме и производителите, и самия процес, и държим бизнесът да е етичен".

А какво е етичен бизнес?

"От една страна, да не създава вреда нито за хората, които участват в него, нито за природата. От друга – напоследък често една храна се рекламира като чиста, само защото е модерно. Но моят опит показва, че винаги може да усетиш, когато човекът, който ти я продава като такава, всъщност не е честен", коментира Яна.

Легендарният ресторант Noma ще затвори, за да се превърне в лабораторияРесторантът затваря врати за посетители през 2024 г.

За нея е сложно да разграничи приятел от клиент и колега, затова стигайки до темата за управлението на екипа, няма как да не повдигнем въпроса:

Какво се случи през пандемията?

"Много компании не оцеляха по време на пандемията, а ние не освободихме никого в първите месеци. Просто си говорихме с екипа, признахме им, че не знаем какво ще стане, но засега сме тук и оставаме", казва Яна.

Решават, че CoKitchen ще работи 3 дни в седмицата, защото "по-добре да работим, отколкото да стоим и да кършим пръсти".

"Всъщност, 2019 г. беше най-силната ни година от момента на създаването ни през 2015 г. През януари 2020 г. често си казвах: сега в коя посока поемаме – ще ставаме големи или ще си седим тук… Имахме потвърдени събития от изключително големи компании до месец май; януари и февруари тръгнаха страшно силно и си казах, че е време за важни решения, че трябва да променим бизнеса, да направим смели стъпки… Всичко след това сякаш дойде в отговор на моите смели планове как ще се разрастваме", разказва Яна.

Успяват да съхранят екипа след един нелек, но директен разговор, без да крият нищо от служителите.

Трансформират се от компания, която доставя ежедневен обяд и кетъринг към такава, която доставя продукти, защото в началото хората се страхуват дори да поръчат готвена храна. С времето става ясно, че са измислили перфектната концепция и няколко месеца оперират на този принцип – основни продукти плюс две-три готвени опции, редувайки се кой да работи на място.

Отпускат 180 млн. лв. за по-зелен и екологичен бизнес Очаква се мярката да стартира до края на март

CoKitchen успява "да се задържи над повърхността" без финансово подпомагане – нито от фондовете на ЕС, нито от българските програми в помощ на бизнеса, стартирали през пандемията.

"Имаме малка инвестиция, с която започнахме, и тя беше от фонда Eleven. Малко след това, в труден момент с лични средства се включиха няколко т.нар. ангелски инвеститори - мои приятели, вярващи в идеята.

"Никога не сме взимали някакви европейски помощи, защото ако трябваше да наблегнем върху това да кандидатстваме, щяхме да изгубим и малкия ресурс, който имахме и който предпочетохме да вложим в работа. Не знам дали си заслужава да изгубим този ценен ресурс в занимание с административна бумащина", казва Яна.


Новият дом на CoKitchen скоро ще отвори врати като споделено пространство за срещи на екипи. Сн. Тихомир Лазаров

Инфлацията не е чудовище

След като оцелява през пандемията, за компанията следва ново глобално предизвикателство - галопиращата инфлация.

"Ние работим с продукти от най-променената ценова категория. Направихме цените такива, каквито за нас са справедливи, тоест не ги повишаваме до степен отвъд приемливото, а работим с цени, които позволяват справедливо заплащане и за нашите служители, и за доставчиците", казва Яна.

"Инфлацията е факт и не прави нещата по-лесни, но в състоянието на световната икономика - постпандемично и по време на война - всичко това не е неестествено, тоест ние трябва да се адаптираме", допълва тя.

3 лева за един хляб? Насъщният може да поскъпне още заради цената на трудаЗа очакваното повишение заговориха експерти и представители на бранша, след като на дневен ред отново излезе темата за връщане на 20-процентното ДДС

Без „Да, шеф!“

Най-важното предизвикателство за CoKitchen в момента е да реши уравнението с липсата на достатъчно персонал.

"Предлагаме работна атмосфера без познатите ни от кулинарните филми и тв формати крясъци, викове и, разбира се, „Да, шеф!“. Стряскам се от този тип комуникация и малко ме притеснява", признава Яна.

С поглед в бъдещето

CoKitchen е част и от Асоциацията на стартъпите в България BESCO, работеща в помощ на бизнеси, създадени от нулата.

Компанията разработва и софтуерна платформа, която да улеснява всички процеси в тази кухня - от поръчката и доставката до създаването на рецепти. "Във времето към тази платформа проявяват интерес още няколко компании, така че може и тя да заживее собствен живот", обяснява Яна.

Екипът развива и проект, свързан със спасяването на храна във време, когато една част от населението на планетата гладува, а другата изхвърля тонове храна годишно.

"Ако искаме да направим големи промени в тази посока, трябва да се фокусираме върху две неща. Първо, върху съзнанието на хората, които купуват продукти без ясна концепция как да ги оползотворят. И второ – върху непродадената храна в супермакетите. Трябва да се научим да пазаруваме това, което ни е достатъчно", смята Яна. Убедена е, че готвенето е креативен процес и "ако успеем да култивираме това любопитство в повече хора, няма да се изхвърлят продукти, купени на промоция, които стоят, развалят се и никой не знае какво да прави с тях".

С аромат на пушен пипер: Неповторимите вкусове на ЕстремадураАвтономният регион е характерен с активно земеделие и богатство от биоразнообразие

След темата за бъдещите проекти на CoKitchen, няма как да не включим в разговора и изкуствения интелект.

"Поиграх си да си говоря с AI чатбот за рецепти. Поне на този етап, креативността не е от най-силните му страни", споделя Яна.

Убедена е, че процесите в кухнята са свързани с творчество, което трябва да създават хората. "Пък ако те решат след това да обучат изкуствен интелект и да го използват – супер!"

"Предпочитам да наема истински хора, да работим заедно и след това да седнем на масата, да отворим бутилка специално вино и да си поговорим", завършва собственичката на CoKitchen.

Автор: Любомира Тонева