Италия има километричен списък от неща, за които може да претендира, че е световен лидер - пица, паста, сладолед, вино, дрехи, луксозни автомобили…

Но едно, в което италианците наистина са по-добри от всичко останали на света, е кафето с неповторим вкус на достъпна за всички цена.

От десетилетия насам местните жители и милионите туристи на Ботуша могат да влязат в някое от над 132 000 кафенета и да се насладят на чаша ароматно еспресо само срещу 1 евро.

Ето защо статистиката, че всяка година там се консумират нас шест милиарда дози кафета съвсем не е изненадваща, пише TimeOut.

На какво обаче се дължи евтината цена на най-качественото еспресо в света?

За разлика от други страни, доставчиците на кафе в Италия често покриват разходите си за отваряне на заведение с бърза и устойчива печалба. Освен това има култура на семейните кафенета, което означава, че не е необходимо да наемат (и плащат) на твърде много персонал, особено когато поръчката на еспресо отнема едва 45 секунди.

Сега обаче, всичко това е напът да се промени.

Факт е, че цените на кафето на зърна са се покачили с 48% през последната година и са се утроили от 2018 г.

Това до голяма степен се дължи на слабите реколти във Виетнам и Бразилия (двата най-големи производителя на кафе в света) и на проблемите по веригата за доставки между Европа и Азия от ноември 2023 г. (заради нападенията на бойци в Червено море) и за компаниите става много трудно да поддържат ниски цени.

„В Италия за кафето не се мисли като за продукт, а като за човешко право“, казва пред Telegraph Андреа Петинари, собственик на Caffe dell'Arte.

„Но ако поддържате цената на еспресото на едно евро, това е неустойчиво за всички по веригата на доставки - фермери, баристи, собственици на кафенета. Изведнъж не остава никакъв марж на печалба“, обяснява той и допълва:

Мислите ли, че италианците ще се откажат от дозата си кофеин за 1 евро просто така? Не, не и ние.

Клиентите дотолкова са свикнали с цените на кафето, че повишаването им се превръща в политически въпрос, а баристите, които обикновено са доста ангажирани в обществото, изпитват огромен натиск да не променят цената.

„Продукт като еспресото е необходимост - като хляба“, казва Лучано Сбрага, заместник-председател на Федерацията на италианските обществени заведения, пред Financial Times.

Когато клиентите имат усещането за такава важност на продукта, не е лесно да се повишат цените.

По всичко личи, че ще трябва да изчакаме какво ще се случи и дали италианските баристи ще устоят или ще се поддадат на натиска на колегите си, лишавайки ни от любимото еспресо удоволствие за 1 евро.