Филмът „Въздушния“ (Air) беше очакван с нетърпение не само заради имената на актьорите и легендарната история, която разказва, но и заради това, че той би могъл да има съвсем конкретна биснес употреба.

Филмът разказва за Nike и за това как компанията успява да подпише договор с Майкъл Джордан и да създаде известният бранд Air Jordan, от която самият Джордан все още печели милиарди.

„Освен че е изключително забавен, от този филм може да се научи много за това как да се прави ефективен бизнес. Ето пет урока, които всеки предприемач може да научи от „Въздушния“, пише интернет изданието Inc. и дава своя списък с поуки:

Мислете различно от всички останали

Първоначално Джордан иска да подпише с Adidas. В същото време Nike има определен бюджет за няколко играчи, но с малката сума, с която разполага, може да привлече само трима. И то посредствени.

Кецове на Джордан от 1998 бяха продадени за рекордните $2,2 млн. Air Jordan 13 детронира друг чифт маратонки на Въздушния - Nike Air Ships, продадени за 1,47 млн. долара през 2021 г.


Тогава от компанията решават вместо да използват парите за да подпишат с трима посредствени, да инвестират цялата сума в един невероятен играч - Майкъл Джордан. Това нестандартно мислене в крайна сметка не само спасява компанията, но и записва името ѝ със златни букви в историята на спорта.

Вижте това, което другите не могат да видят

Сони Вакаро, изигран от Мат Деймън, разпознава потенциала на Джордан преди всички останали. По това време Въздушния е само новобранец, но маркетинговият директор на Nike гледа отново и отново видеоклип, в който Джордан стреля в последната минута, но не вижда само човек. Той вижда млад уверен играч, когото треньорът избира за последния изстрел, оказал се победен.

Няма "не мога". Има само "не искам"

Във филма Джордан е фиксиран върху Adidas и Converse. Nike дори не е между вариантите. Но Сони Вакаро иска Въздушния да стане част от компанията и въпреки че всички му казват, че това е невъзможно, той го постига в крайна сметка.

Урокът? Като предприемач много хора ще ви казват по пътя, че това, което искате да направите, е невъзможно. Игнорирайте ги и го направете.

Понякога е необходима гъвкавост

Nike разполагат с парите, нужни за подписа на Джордан, но по време на разговорите с компанията, той отправя искане, което нейните представители никога не са чували преди това.

Our Force 1 - нова дигитална колекция на Nike с предимства в реалния святВ колекцията OF1 има над 100 000


Представителите на Джордан искат той да получава дял от всяка продадена маратонка на Nike – нещо, което компанията никога не е правила до този момент. Но Nike толкова силно желае да привлече Джордан, че трябва да направи компромис и да сключи сделка, за каквато никога дотогава не е мислила. И компанията го прави.

Вътрешната политика може да съсипе една компания

Както вече стана ясно, въпреки че Сони Вакаро иска много Джордан, никой в компанията не го подкрепя и всички казват, че това е невъзможно да се случи. Но той рискува всичко и се появява в дома на Джордан, за да убеди майка му да помисли за Nike, наред с останалите кандидати за подписа му.

Решението на Сони да заобиколи останалите мениджъри и агента на баскетболиста предизвикват гневни реакции, но в крайна сметка той успява да сключи сделката.

„Това са само пет урока от филма "Въздушния", но има и много други, включително важността на разказването на истории“, пише още Inc.