Поколението Z и екшън планът за спасяване на планетата
Климатичната криза засяга всички обитатели на планетата, но младите хора са особено ангажирани към проблемите, произтичащи от глобалното затопляне.
Проучване, проведено сред 10 000 участници през 2021 г., установи, че 45% от хората на възраст между 16 и 25 години заявяват, че тревогите им, свързани с промените в климата, се отразяват на ежедневието им.
ООН и Американската психологическа асоциация също твърдят, че младите са все по-застрашени от психични проблеми, предизвикани от изменението на климата.
На конференцията South by Southwest в Остин, Тексас, която се проведе наскоро, основателят на технологична компания и филантроп Алексис Оханян разговаря с двама лидери от поколението Z за това как се справят с екологичните си тревоги, пише в материал по темата CNBC.
22-годишната Мая Пен е отявлен активист за климата от 8-годишна и основава марката за устойчива мода Maya's Ideas.
Миналата година тя участва във фондация 776 и стипендиантската програма, стартирана от Оханян, в която той инвестира пари и ресурси за създавани от поколението Z инициативи и проекти в областта на климатичните промени.
Според Мая, най-големият ѝ мотиватор е да използва надеждата като инструмент за устойчивост.
Напоследък тя работи върху премахването на безпокойството си чрез изкуство, като създава първия си анимационен късометражен филм "Asali: Power of the Pollinators" с изпълнителен продуцент Виола Дейвис, който излиза през април.
Мая подчертава и необходимостта от включване на цветнокожите общности в борбата с отрицателното въздействие на човека върху климата, както и за съвместно търсене на решения.
"Толкова много маргинализирани общности, които най-силно засегнати от проблемите на околната среда… но също така, те разполагат с решения, инструменти и традиционни екологични знания, за да създадат по-добри алтернативи. Те просто се нуждаят от ресурси, за да могат да ги подкрепят и разширят. Затова искам да видя повече подкрепа за тези общности.", допълва Мая.
Тя добавя, че се надява корпорациите да поемат по-голяма отговорност предвид влиянието им върху изменението на климата и казва, че те биха могли да положат повече усилия за опазване на околната среда, като си сътрудничат и предоставят решенията си като отворен източник.
"Има надпревара кой по-бързо ще изпълни зелените цели. Но това не е ниша. Не е тенденция. Не е мода. Това е бъдещето както на бизнеса, така и на организациите с нестопанска цел и мисля, че е много важно да разберем, че заедно можем да стигнем по-далеч. Това не е просто маркетингова възможност.", убедена е Мая.
Ростам Райфшнайдер, възпитаник на Масачузетския технологичен институт (MIT) през 2021 г., е съосновател и главен технологичен директор на Hydrova Inc, компания, която разработва решения за кръгова икономика и декарбонизация за алуминиевата индустрия. Екологичното му безпокойство идва от това, че не може да работи по няколко различни цели наведнъж.
"Има много предизвикателства отвъд рециклирането, които ще трябва да решим", твърди той и посочва като примери промени в политиката или радикални културни промени, за да се откажем от всички онези навици и действия, които вредят на планетата ни.
От решаващо значение е да се направи крачка назад и да се подходи реалистично, допълва той.
Лесно е да изпаднеш в депресия заради тревогите за бъдещето на планетата и климата, но "аз наистина се вълнувам от иновациите и от силата, която имаме в ръцете си днес, за да направим промяна. В момента разполагаме с най-много оръжия в арсенала си за борба с изменението на климата от когато и да било преди, въпреки че екзистенциалната заплаха е толкова висока", допълва Райфшнайдер.
"Имаме най-големия шанс да успеем да решим тази криза", убеден е младежът.