Сладка идея, която създаде бизнес с 40 млн. долара продажби
Тара Бош описва себе си като бивша "захарозависима".
"Аз бях един от онези хора, които всеки ден си купуваха сладки лакомства от кварталния супермаркет," казва 25-годишната Бош. "С напредването на годините обаче осъзнах колко много захарта влияе на тялото ми, на самочувствието ми и на начина, по който възприемах себе си."
Така преди четири години, след като вече й омръзнало от това да се чувства нещастна и не в добро здраве, Тара спряла да яде захар.
Тя твърди, че много скоро след това започнала да се чувства по-добре, но тъй като сладките неща й лиспвали, тя решила да опита да приготвя собствена алтернатива без добавена захар в кухнята си във Ванкувър, Канада, пише BBC.
През лятото на 2015 г. тя изпробвала най-различни рецепти. В крайна сметка, останала толкова доволна от резултатите, че решила, че в това може би има някаква възможност за собствен бизнес.
Тъй като била едва на 21 години тогава, тя имала ограничена кредитна история, а единственият й актив бил малък шестгодишен автомaбил Honda. Въоръжена с мостри и увереност обаче, тя успяла да си осигури финансиране в размер на 105 000 канадски долара.
Днес нейната компания Smart Sweets, която е базирана във Ванкувър, е на път да отчете над 50 млн. канадски долара приходи за 2019 г. (40 млн. долара). Нейните продукти са пазарен лидер в бързоразрастващата се категория на сладките продукти с ниско съдържание на захар както в Канада, така и в САЩ.
"Тази година помагаме на хората да се откажат от над 1 млрд. грама захар," казва тя.
За да си осгури първоначалното финансиране, Тара трябвало да изготви изчерпателен бизнес план с подробни прогнози за ръста на компанията за две години напред.
И някакси изнервящо, тя трябвало да си направи и застраховка Живот. "Едно от условията на предоставящите финансиране беше да си направя застраховка Живот в тяхна полза," казва тя.
Без захар или не?
Ако искате да намалите количеството захар, което консумирате, но обичате да хапвате сладки неща, тогава сладките без захар може би са по-добър вариант от обикновените сладки, казват хранителни експерти.
Те обаче може да съдържат въглехидрати, а някои от тях съдържат значително количество калории и може да имат високо съдържание на наситени трансмазнини.
"Трябва да знаете, че само защото един продукт не съдържа захар, това невинаги означава, че той е здравословен," казват от Американската сърдечна асоциация.
Някои проучвания също така предполагат, че определени подсладители с нула калории могат да стимулират апетита, което може да бъде контрапродуктивно за хората, които се опитва да намалят количеството на приеманите калории.
Сед като си осигурява финансиране, Тара започва да търси в интернет потенциални доставчици и производители и продължава работата по финализиране на рецептите си.
"Скоро след това процесът се превърна в проба/грешка, като вземах всеки неуспешен опит, прилагах нова хипотеза и опитвах отново", казва тя.
За да си осигури първия клиент, тя използва комбинация от имейли, обаждания по телефона, лични срещи и Linkedin. Първият търговец на дребно, който проявява интерес, е базираната във Ванкувър Choices Market, а Тара си спомня, че тя била изключително нервна преди първата среща.
"Звънях и пращах имейли упорито, докато те не казаха да отида на среща," казва тя. "След това отидох при тях, но бях толкова нервна, че спрях с колата пред тях, но след това си тръгнах. След това се върнах, проведохме срещата, а те станаха първия търговец на дребно, който започна да продава Smart Sweets."
Няколко други малки канадски вериги също започват да продават нейните продукти малко след това. "Както казах, важно е да си настоятелен," казва тя. "Пращах имейли и посещавах компании, докато те не ме поканеха на разговор."
Тара се сдобива с първите си американски клиенти през 2018 г., а САЩ в момента генерира 80% от продажбите на Smart Sweets. Производството на сладките също се осъществява в САЩ чрез подизпълнители.
Щатският хранителен предприемач Скот Семел казва, че е впечатлен от "страстта" на Тара.
"Годишни приходи в размер на 50 млн. канадски долара е много голям успех," казва Семел, който през 2016 г. продаде своята марка сладкарски изделия Bark Thins на щатския гигант Hershey.
"Достигането дори на 5 млн. долара не е лесно, а в сферата на сладкарските изделия доминират няколко големи играча. Смятам, че нещото, което е още по-впечатляващо около продажбите в размер на 50 млн. долара за 2019 г., е времето, за което тя успява да го постигне.
Тара има страхотно усещане за пазара ... тя мисли много напред."
Компанията на Тара в момента има 47 служители, а тя планира да започне износ извън Северна Америка. Твърди, че успехът на компанията се дължи на здрава работа и решителност.
"Като малка не бях особено умна или атлетична," казва тя. "Нямах някакъв по-конкретен талант, но винаги съм имала вродено усещане за неотложност, находчивост и способността да направя така, че нещо да се случи, ако съм решила, че искам да се случи.
Smart Sweets беше първият случай, в който осъзнах силата на тези трите неща, взети заедно."