Маркус Вилиг знаел, че иска да основе своя технологична компания още на 12-годишна възраст.

На 19 години Вилинг се отказва от висшето си образование, след едва един семестър компютърни науки в University of Tartu, Естония.

Причината за това решение е свързана с бурното развитие на неговото приложение за споделено пътуване Taxify, което понастоящем е познато под името Bolt.

Понастоящем Вилинг е на 25 години и е смятан за най-младия основател на компания с оценка от над 1 млрд. долара в Европа, по данни на естонската стартъп мрежа Lift99, предава CNBC.

Европейският конкурент на Uber е достъпен в 100 града из 30 страни на Стария континент, като 25 млн. потребители и 500 хил. шофьори използват приложението.

Вилинг стартира бизнеса със заем от 5 хил. евро, отпуснат от семейството му, за да изгради прототип на приложението в летните дни, след като завърша гимназия.

Той е вдъхновен от Skype, чието родно място е именно Естония, който показва, че технологичният бизнес „може да бъде стартиран отвсякъде.”

„Осъзнах, че технологиите са една от тези индустрии, където човек може да има голям растеж поради факта, че може да се постигне много с доста малък екип”, разказва Вилинг.

Въпреки че Bolt се радва на сериозен интерес, неговият създател остава дисциплиниран относно разходите, избягвайки да „назначава много хора или да прави скъпи маркетингови кампании”.

В действителност, Вилинг сам обикаля улиците на Талин - столицата на Естония, за да търси водачи на таксиметрови коли за своя бизнес.

Най-вече става дума да бъдем скромни и изключително фокусирани върху потребителите, става ясно от думите му.

„Това е индустрия, където потребителите действително се интересуват дали получават добра стойност срещу парите си”, смята той.

„Така че ако можете да предложите на потребителите 20% по-добра цена или можете да се уверите, че водачите вземат 20% повече на всяко пътуване, то тогава всичко се изплаща”, казва Вилинг.

Водачите, работещи с Bolt, могат да печелят средно 10% повече спрямо другите платфоми за споделено пътуване, тъй като приложението начислява комисион от 15% спрямо 25-те процента, които прибира Uber от своите „партньори” на всяко пътуване.

Намерете правилния фокус

Намирането на правилния фокус е най-големият съвет, който може да даде Вилинг на ентусиастите, искащи да създадат свой стартъп.

„Като предприемач понякога имате хиляди идеи, които изглеждат чудесно, искайки да ги реализирате всичките, но като цяло можете да направите само няколко от тях действително добре”, казва той, добавяйки, че именно поради това Bolt е фокусиран единствено върху споделеното пътуване през първите 5 години от своите операции.

Част от този фокус е разбирането на транспортните нужди на локално ниво – нещо, което Вилинг вярва, че различава Bolt от останалите конкуренти.

В наши дни приложението на Вилинг вече се знимава и с оперирането на електрически скутери и доставка на храна, като се планират нови бъдещи допълнения към бизнеса. Според предприемача споделеното пътуване има огромен потенциал пред себе си за растеж.

Разширението към други модели на транспорт е причината зад ребрандирането на компанията от Taxify на Bolt.

21 стартъпа с оценка над $1 млрд. възникнали в Европа за година21 стартъпа с оцена над 1 млрд. долара са възникнали в Европа през последната година


„Съветът ми към младите предприемачи е да изберат име, което отразява визията, която имат за своя бизнес и да не се страхуват да променят това име, ако визията им стане по-голяма”, казва Вилинг.

Навлизане в Лондон

Bolt пусна услугата за споделено пътуване в Лондон през юни, след като отне повече от година, за да получи лиценз от властите.

Първоначално компанията започна операции в Лондон през 2017 г., но регулаторите решиха да застанат на пътя й, посочвайки, че не разполага с необходимия лиценз.

Вилинг посочва, че е искал да се увери, че всичко ще бъде както трябва с Bolt в Лондон, поради което е работил заедно в регулаторите, за да се постигнат не само бизнес изискванията, но и тези, свързани със сигурността и качеството.

Всичко това се случи на фона на отнемането на лиценза за Лондон на Uber през 2017 г.

След това американската компания получи временно разрешение за опериране със срок 15 месеца, като наскоро бяха добавени още 2 месеца към временното разрешение.