Защо да си инфлуенсър още не е професия
Работният график на Клои Хоуман е препълнен.
32-годишната жена от Уисконсин започва седмицата с планиране с екипа си, а вторниците са пълни със срещи. Сряда и четвъртък са запазени за целенасочени задачи.
Петъкът е посветен на дейности преди уикенда, но дори тогава работата не свършва. Понякога може да се натрупат 80 до 90 часа всяка седмица.
Въпреки дългите часове и интензивния работен график, много хора все още не смятат, че работата ѝ е "истинска".
Клои е професионален инфлуенсър и често става обект на коментари за кариерата си, пише BBC.
"Спомням си, че разказвах на приятелите и семейството си с какво ще се занимавам и никой не знаеше какво означава това", казва тя, размишлявайки за началото на своето пътуване към създаването на съдържание преди около 5 години. "Хората си мислеха, че просто ще правиш снимка и я публикуваш, а от това няма как да се изкарат истински пари. Спомням си, че майка ми се притесняваше, че ще може да публикувам целия си живот онлайн."
Но нещата се променят. През 2019 г. Клои започва да се занимава с инфлуенсърство на пълен работен ден, след като намира ниша, в която предоставя на последователите си съвети и уроци за къдрава коса.
Сега тя управлява платформите си за социални медии като бизнес с персонал от шестима души, а също така пуска собствена линия аксесоари за коса.
В продължение на години много хора смятат, че инфлуенсърството е занимание предимно за млади жени, а създателите на съдържание са заклеймявани като празноглави мързеливци, дори измамници. Но изкуството и бизнесът им се променят.
Сега създаването на съдържание може да бъде доходоносна кариера, а компаниите разчитат на хора с голям брой последователи в социалните медии, за да популяризират техните продукти и услуги. Много инфлуенсъри са се доказали като интелигентни предприемачи с умение да изграждат бранд.
Като основател на базираната в Ню Йорк агенция за инфлуенсъри Village Marketing, Вики Сегар наблюдава тези процеси отблизо.
"Инфлуенсърите бяха дискредитирани в продължение на десетилетие", казва тя. "Хората смятаха, че може да им се плаща, за да подкрепят и популяризират всяка марка, но все повече разбират, че контролът е на създателя."
Сегар наблюдава нарастващо доверие от страна на потребителите, а заедно с това и повишаване на увереността на брандовете да харчат големи суми за партньорства с инфлуенсъри.
Колко последователи трябва да имате в Instagram, за да печелите от тяхДори
Оценките на Influencer Marketing Hub показват, че им вече е на стойност 21,1 млрд. долара.
"Повечето потребители, особено по-младата аудитория, са скептично настроени към маркетинга в печатните издания и средствата за масова информация", казва Анна Стела, преподавател по маркетинг в Университета в Стратклайд, Великобритания.
"Маркетолозите инфлуенсъри обаче придават автентичност на рекламата, което повишава доверието в марката".
В друго проучване на Influencer Marketing Hub 2022, проведено сред 3500 агенции и марки (38% от които работят в областта на маркетинга), 82% от анкетираните казват, че отделят значителна част от бюджета си за маркетинг инфлуенсъри през 2023 г.
И все пак, въпреки влиянието им, Сегар казва, че много хора – особено по-възрастните поколения, все още не приемат това сериозно.
"Инфлуенсърите са творчески директори, продуценти на таланти, редактори, мениджъри на общности, продуктови куратори и екипи по продажби в едно", казва Сегар. "Те възпроизвеждат творческата агенция и медийната индустрия, в която биха работили няколко души, за да създадат това, което правят и да поддържат аудиторията и медийната стойност. Всеки, който може да задържи вниманието на хората, трябва да получи признание за тази стойност.", смята експертът.
Някои компании, като Mattel и платформата за онлайн поръчки на пица Slice, дори започнаха да наемат инфлуенсъри като служители на непостоянно работно време. Тези стъпки подсказват, че в бъдеще кариерата на инфлуенсърите ще бъде по-формализирана.
В разговор с Business Insider през юли главният изпълнителен директор на Slice заяви, че този ход е мотивиран от факта, че потребителите на социалните мрежи се отблъскват от нагласени реклами, а компаниите приемат инфлуенсърите като на път към надеждно, но привидно по-органично съдържание.
Но за много инфлуенсъри възприятията за индустрията все още предизвикват разочарование.
Сегар смята, че съществена причина, поради която много хора все още отбягват инфлуенсърството като истинска професия, са запазените възрастови и полови предразсъдъци. Според нея инфлуенсърството е една от малкото индустрии, в които преобладават младите жени.
"Жените са дискредитирани в бизнеса открай време", смята Сегар. "Ако маркетингът на инфлуенсърите беше започнал да се доминира от мъже, а не от жени, това щеше да е съвсем различен бизнес.", допълва тя.
Стела посочва и други фактори, които допринасят за негативните настроения.
"Проблемът с фалшивите последователи е широко разпространен в цифровото пространство. Това безскрупулно поведение допринася за убеждението, че не става дума за истинска работа."
Макар че има нарастващо търсене на автентично маркетингово съдържание, много инфлуенсъри в момента разчитат на популяризирането на марки и продукти с инсценирано съдържание, което отблъсква взискателните потребители на социалните мрежи.
"Последователите разбират кога съдържанието не е истинско. Предсказуемото и фалшиво съдържание отблъсква лесно потребителите.", категорични са експертите.
Стела смята, че разпространението на фалшиви последователи и съдържание може да е основна причина, поради която да си инфлуенсър не се приема за сериозна кариера.
Възходът на индустрията в момента изглежда като неудържима сила. Много млади хора печелят солидни доходи от социалните платформи, а прогнозите са, че до 2030 г. разходите за инфлуенсъри ще достигнат 143 млрд. долара.
И тъй като все повече инфлуенсъри приемат сериозно създаването на съдържание като кариера, вероятно ще станем свидетели на размиване на границата между големите присъствия в социалните медии и бизнеса, който стои зад тях.
Грейс Бевърли, първоначално британска инстаграмърка, занимаваща се с фитнес и лайфстайл, превърна славата си в социалните мрежи в марка за устойчиви дрехи, която през първата си година реализира оборот от над 6,2 млн. паунда; бившата ютубърка Зоуи Съг публикува романи и пусна на пазара продукти за красота и обзавеждане благодарение на огромния си брой последователи.
"Инфлуенсърите превърнаха влиянието си в доходоносен бизнес, като сега инвестират в собствени компании. Те са създали многостранни източници на приходи по начин, по който някои от най-добрите собственици на бизнес не са успели да го направят.", допълва Сегар.
За Клои създаването на съдържание с многобройни канали за приходи, е от решаващо значение, за да се възприема по-сериозно. Това също така създава сигурност за нейното професионално и финансово бъдеще.
"Целта ми е да отговарям повече за това, което създавам, без да се налага да разчитам на външни марки само когато те имат бюджети и кампании. Работя за превръщането на моята компания в седемцифрена марка. Имаме големи планове и всеки ден е приключение.", казва инфлуенсърката.