Инфлуенсъри опитват да полират имиджа на скандална фабрика за дрехи в Китай
Група инфлуенсъри посетиха на живо производствените мощности на гиганта за бърза мода Shein в Гуанджоу, Китай.
След това в профилите си те публикуваха видеоклипове, в които горещо похвалиха компанията и охладиха критичните твърдения за принудителен труд и други злоупотреби с работниците.
Инфлуенсърите разказаха, че са разговаряли със служителите за условията на труд, които им заявили, че всичко е "нормално". Интернет звездите дори подчертаха колко чисти и технологично напреднали са фабриките.
Последователите им обаче са по-скептични, съобщава CNBC.
В публичното пространство циркулират съобщения за предполагаеми злоупотреби с принудителен труд, нарушения на човешките права и потенциално опасни материали именно в дрехите в Shein.
"Като глобална компания нашата политика е да спазваме митническите закони и законите за внос на страните, в които работим. SHEIN продължава да поставя спазването на правилата за внос като приоритет, включително изискванията за докладване съгласно законодателството на САЩ по отношение на влизанията по de minimis.", заяви говорител на компанията пред CNBC.
През октомври 2022 г. обаче, британската обществена телевизия Channel 4 засне документален филм, озаглавен "Inside the Shein Machine: UNTOLD", в който разкрива подробности за 18-часовия работен ден, минималното заплащане и малкото почивки за служителите във фабриките.
Освен това американските законодатели обвиниха марката в нарушение на Закона за предотвратяване на принудителния труд на уйгурите, който забранява вноса на стоки, произведени с използване на принудителен или нископлатен труд от уйгурски работници, които са част от маргинализираната и преследвана мюсюлманска малцинствена група в Китай.
Всичко това дава основание на потребителите да са скептични към видеоклиповете на инфлуенсърите и да смятат, че за тяхното посещение е представена излъскана версия на действителните условия в Shein.
В изявление, изпратено до NBC News, от компанията заявяват:
"Shein се ангажира с прозрачността на работа и това пътуване отразява един от начините, по които се вслушваме в обратната връзка. Показваме на група инфлуенсъри как работи Shein чрез посещение на нашия иновационен център и давайки им възможност те да споделят собствените си впечатления с последователите.
Техните видеоклипове и коментари в социалните медии са автентични, а ние уважаваме и подкрепяме гледната точка и мнението на всеки инфлуенсър относно преживяването му. Ще продължим да осигуряваме повече прозрачност около нашия бизнес модел."
Един от инфлуенсърите публикува снимка в TikTok от "иновационния център" на Shein, където компанията произвежда мостри за своите производители. Разказа, че е задавал въпроси на работниците въз основа на опасенията на последователите ѝ относно марката.
"След като интервюирахме работниците, много от тях бяха объркани и изненадани от въпросите за детския труд и оловото в дрехите. Казаха ни: "Нашите деца искат да бъдат в социалните медии точно като вас. Те не работят във фабрики и нашите дрехи преминават през строги тестове преди производството". Във видеоклиповете се казва още, че служителите работят от 8 до 18 ч., "спокойни са" и "дори не се потят".
Друг инфлуенсър твърди, че очаквал условията да са мрачни, но е останал изненадан от видяното. "Честно казано, голяма част от тези служители са просто хора, които се опитват да си изкарват достойно прехраната", разказва той в Instagram.
Въпреки успокояващите коментари относно условията на труд в Shein, потребителите критикуват създателите за това, че прокарват "пропаганда" и се "продават" за едно безплатно пътуване. След вълна от негативни коментари, един от инфлуенсърите изтрива отзивите си в TikToks без да обяснява точно защо, допълва CNBC.
Според някои потребители, Shein се е възползвала от инфлуенсъри от маргинализирани среди, по-конкретно жена с наднормено тегло и две жени с афро-американски произодход, които обикновено получават по-малко шансове за успех от добре изглеждащи виртуални знаменитости.
От Shein не отговориха на запитването за коментар по това твърдение. По данни на NBC News, тъмнокожите инфлуенсъри по-рядко получават подаръци и възможности за промоция от големите брандове.
През последните месеци Shein се стреми към изграждане на позитивен имидж, тъй като се очаква да подаде заявление за първично публично предлагане още през 2024 г. Тя увеличи многократно усилията за подобряване на репутацията си сред потребителите с кампании като пътуването на инфлуенсъри във фабриките й, допълва CNBC.