Как панаирите се превърнаха в двигател на Индустриалната революция?
Търговските панаири предизвикват различни асоциации и за много хора те са свързани с многоцветната визия за бъдещето от средата на миналия век, представена в Ню Йорк през 1964 г., с гигантското Виенско колело в Чикаго през 1893 г. или с Айфеловата кула, която е построена за Световното изложение в Париж през 1889 г.
Някои смятат, че тези глобални форуми се провеждат предимно за забавление. Но всъщност тяхната роля е много по-мащабна и на практика те се превръщат в един от двигателите на Индустриалната революция.
Организацията на първите подобни големи търговски панаири съвпада именно с разпространението на Индустриалната революция в Англия и Съединените щати. Те предоставят на различните държави и компании платформа, чрез която те могат да покажат своята индустриална мощ и актуалните иновации. Освен това мисията им е и да вдъхнат увереност на обществото, което тепърва започва да осъзнава, че много от стоките, които се използват в ежедневието, могат да се произвеждат с машини, а не на ръка.
Концепцията за събирането на много хора на едно място, където те могат да покажат и продадат това, което са произвели, не е нещо ново. Селскостопанските фестивали съществуват от векове, а отделни групи от изобретатели и занаятчии започват да организират свои собствени панаири още през 17-и век.
"С настъпването на 19-и век и с нарастващия темп на индустриализация, започват да се организират фестивали, посветени на технологичните иновации“, коментира пред електронното издание History Робърт Райдел, почетен професор по история в Щатския университет в Монтана и автор на множество книги за световните панаири.
През 1851 г. Голямата изложба на произведенията на индустрията на всички нации, по-известна като Голямата изложба на Кристалния дворец, изцяло променя представата за този тип събития. Тя се счита за първото световно изложение и се провежда в Хайд парк в Лондон. Това е не само първият национален фестивал, празнуващ индустриалния прогрес, но и първото международно изложение.
„Изложението обединява интересите на партии, правителства и частни компании от САЩ и Европа, които искат да покажат плодовете на индустриализацията“, добавя Райдел.
В центъра на събитието е изложбената зала - конструкция от стъкло и чугун, наречена Кристалният дворец. Тя наподобява масивна оранжерия а интериорът е облян от естествена светлина, която осигурява на присъстващите детайлен поглед към най-новите индустриални чудеса на света, които обикновено остават скрити в тъмните халета на фабриките и заводите.
„Изложбата в Кристалния дворец има за цел да вдъхне стабилност и увереност на фона на нарастващото безпокойство относно индустриализацията“, казва Райдел.
Освен че е време на безпрецедентни иновации, началото на индустриалната революция в Англия от 18-и век е и период и на огромни социални вълнения и катаклизми.
„Хората напускат селата и фермите и се наблюдават цикли на индустриални спадове. Посоката, в която върви индустриализацията, изглежда несигурна, което повдига големи въпроси за бъдещето. Именно на тези въпроси от страна на масовата аудитория се опитват да отговорят организаторите на изложението в Кристалния дворец в Лондон", казва историкът.
Следващите международни изложения и експозиции, като тези в Париж през 1855,1867 и 1878 г. и във Филаделфия през 1876 г., също се стремят да повишат имиджа на индустриализацията и промишлеността в очите на широката публика.
Но по време на изложението в Чикаго от 1893 година компаниите предприемат нов подход - вместо само да демонстрират на посетителите най-новите си продукти, те решават да им покажат как те се произвеждат на практика.
Производителите създават малки, но напълно функционални версии на своите фабрики по време на събитията, давайки на публиката възможността да стане пряк свидетел на това как е направено всичко - от стъклото до облеклата и храните.
Целта на тези "производствени експонати" не е да разкрива търговски тайни пред присъстващите или да ги запознава с дребните технически детайли. Всъщност компаниите се стремят да демонстрират сложността на процеса и своите най-съвременни машини.
„Производителите могат да илюстрират качеството на своите стоки и да оправдаят цената на крайния продукт. Те също така се надяват, че тези "нагледни фабрики" ще вдъхнат доверие на потребителите, които все още се колебаят относно масово произвежданите артикули и индустриализацията като цяло", смята историкът от Университета на Южна Каролина проф. Алисън Марш.
Невероятният успех на Голямото световно изложение в Лондон от 1851 г. дава началото на изложбеното движение по целия свят и служи като пример за всички останали след него. Изложбите на нови продукти и технологични чудеса ускоряват и конкуренцията, тъй като производителите започват да мислят за още по-впечатляващи експозиции за всяко следващо изложение. А това допълнително ускорява развитието и индустриалния растеж.