500 български и световни марки в сферата на потребителските стоки и услуги (business-to-consumers) бяха избрани за Superbrands у нас. Независимото проучване на потребителския сегмент на българския пазар, което след 2006 г. се провежда за втори път, посочи отново „M-Тeл" за най-силна българска марка. Лидер сред глобалните брандове е Coca-Cola, която спечели и вота на хилядите потребители, гласували в интернет.

В подреждането попадат само три български марки. Освен М-Тел, това са още bTV и Глобул.

Грижата на бранда за потребителите, както и страната на произход са основните критерии, които мнозинството от участниците в изследването вземат предвид при избора на марка. Всеки трети участник споменава също така следните важни фактори: политика за опазване на околната среда и етика на марката (например поддържа ли тя политика на лоялна търговска конкуренция, или е работодател, който не допуска дискриминация).

Повечето от участниците са склонни да заплатят по-висока цена за любимата си марка, като преобладават посочилите 10% увеличение на цената. Почти всички участници в изследването (91%) асоциират марковата стока с високо качество. Половината от гласувалите смятат, че брандът разкрива в значителна степен тяхната индивидуалност, и заявяват лоялност към марките, които купуват. Сред гласувалите преобладават тези, които биха се доверили на известна марка, ако не са добре запознати със стоката или услугата, която купуват, както и тези, които търсят изгодна цена, но купуват стоката само ако харесват марката.

Superbrands е марка, която е изградила отлична репутация в своя сектор и предлага значителни материални и емоционални предимства пред конкурентите. Тези преимущества, съзнателно или несъзнателно, признават потребителите и искат да ги притежават. Superbrands трябва да демонстрира: качество, надеждност и познаваемост.

Номинираните марки бяха позиционирани за оценяване по сектори в 29 категории от потребителския сегмент на българския пазар.

В потребителското онлайн проучване взеха участие 10 000 души от цялата страна в съотношение: 68% жени срещу 32% мъже. Най-активна бе групата на младите хора на възраст между 26 и 35 години. По отношение на доходите с най-голям дял (30%) са участниците с доход на домакинството над 1500 лв.

Топ 20 марки у нас:

Марка категорияСекторCOCA-COLA1Напитки – безалкохолниМ-Тел2ТелекомуникацииGOOGLE3ИнтернетbTV4Медии – телевизия и радиоNOKIA5ТехнологииADIDAS6Облекло и обувкиNESCAFE7Напитки – кафе и чайMILKA8Храни – шоколадови и захарни изделияARIEL9Стоки за битаSONY10ТехнологииMERCEDES–BENZ11АвтомобилиGLOBUL12ТелекомуникацииHEINEKEN13Напитки – бираMICROSOFT14ТехнологииBMW15АвтомобилиNESTLE16Храни – шоколадови и захарни изделияNIKE17Облекло и обувкиBAYER18Фармация и медицинаOMV19ГориваTUBORG20Напитки – бира

Мнозинството от участниците в изследването (76%) посочват, че са запознати с марките на пазара, като всеки трети заявява, че е изключително добре запознат с тях.

Решаващо влияние върху избора при покупка на стоки и услуги оказват мнението на приятелите, ползвали тази марка, конкурентните цени и маркетинговите активности - добрата рекламна кампания и положителният образ на марката в медиите.

Жените се влияят в по-голяма степен от мнението на приятелите, отколкото мъжете, докато вторите са повлияни повече от известността на марката.

Сред възрастовите групи влиянието на приятелите е най-силно при групата на 18-25 г., докато конкурентната цена въздейства в най-голяма степен на хората над 45 г. Известността на марката е показател, който влияе най-силно както на най-младата възрастова група - под 18 г., така и на най-възрастната - над 45 г.

Ето и лидерите по сектори в отделните категории:

MERCEDES–BENZАвтомобилиGOOGLEИнтернетL'OREALКозметика и продукти за лична хигиенав. „24 ЧАСА“Медии – вестници и списания / всекидневен вестникв. „КАПИТАЛ“Медии – вестници и списания / седмичен вестниксп. „ТЕМА“Медии – вестници и списания / седмично обществено-политическо списаниесп. „БЛЯСЪК“Медии – вестници и списания / седмично лайфстайл списаниеPLAYBOY/COSMOPOLITANМедии – вестници и списания / месечно списание мода и лайфстайлсп. „МЕНИДЖЪР“Медии – вестници и списания / месечно списание за бизнес, маркетингbTVМедии – телевизия и радио/ национална телевизияДАРИК РАДИОМедии – телевизия и радио / национално радиоCOCA-COLAНапитки – безалкохолни/ газирани безалкохолни напиткиДЕВИННапитки – безалкохолни / минерални водиCAPPYНапитки – безалкохолни/ натурални соковеHEINEKENНапитки – бираTODOROFFНапитки – винаJOHNNIE WALKERНапитки – високоалкохолни / уискиABSOLUTНапитки – високоалкохолни / водкаБУРГАС 63Напитки – високоалкохолни / ракияMETAXAНапитки – високоалкохолни / конякNESCAFEНапитки – кафе, чай / кафеPICKWICKНапитки – кафе, чай / чайADIDASОблекло, обувкиOMVГориваBRITISH AIRWAYSПътуване – авиокомпанииАЛМА ТУРПътуване – туроператориHILTON/АЛБЕНАПътуване – хотели, курортни комплексиMCDONALD'S/НЕДЕЛЯРесторанти и кафенетаНАРОДЕН ТЕАТЪР „ИВАН ВАЗОВ“Свободно време и забавленияARIELСтоки за бита / битова химияИДЕАЛ СТАНДАРТСтоки за бита / санитарен фаянсBOSCHСтоки за бита / черна и бяла техникаАДРЕСНедвижими имотиM-TELТелекомуникацииNOKIAТехнологииТЕХНОПОЛИСТърговски вериги и центрове / хипермаркети за електроникаBILLAТърговски вериги и центрове / супермаркетиMETRO CASH & CARRYТърговски вериги и центрове / хипермаркети за храни, стоки за битаСТИЛИСТ КАПАНОВУслугиBAYERФармация и медицинаVISAФинансови услуги / кредитни картиРАЙФАЙЗЕНБАНК (БЪЛГАРИЯ)Финансови услуги / банкиДЗИФинансови услуги / застрахованеDANONE ACTIVIAХрани / млечни продуктиТАНДЕМХрани / месни продуктиБЕЛЛАХрани / общоMAGGIХрани / подправкиОЛИНЕЗАХрани / консервирани храниКЕНАРХрани / салатиНИЛАНАХрани / хлебни изделияMILKAХрани / шоколадови и захарни изделияROLEXЧасовници и аксесоари