Проучване, оповестено днес в Давос от Ърнст и Янг, в сътрудничество с Economist Intelligence Unit (EIU), анализира забавянето на глобализацията заради финансовата криза и последвалия икономически спад. Очакванията на анализаторите са, че процесът на глобализация ще продължи като следствие от съживяването на икономиката, прогнозирано за 2010 г. Оборотите ще бъдат по-бавни отколкото през изминалото десетилетие, прогнозират анализаторите.

Индексът на глобализация обхваща периода 1995 - 2013 и дава представа за това как предпоставките за глобализация са еволюирали във времето и как ще продължат да се променят в бъдеще. Индексът се базира на 5 критерия: откритост към търговия, движение на капитали, обмен на информация и идеи, мобилност на работната ръка и интеграция. Тежестта на всеки един от критериите бе потвърдена от бизнес ръководителите, участвали в проучването.

Глобализацията и икономическият растеж

Индексът измерва относителното ниво на ангажираност на дадена държава в световната икономика. Не се измерва абсолютното или относително въздействие на тази страна върху световната търговия или икономика. Това обяснява защо държави, които притежават големи вътрешни пазари, като Китай, Индия и САЩ, се нареждат по средата на класацията. Малки държави, които силно зависят от износа и международната търговия, като Сингапур, Хонконг и Ирландия, са на върха. По-затворените страни, като Иран и Венецуела, са в дъното на таблицата. България се нарежда на 28-мо място.

Много от държавите, които водеха класацията по този индекс през 90-те години на миналия век, продължават да са начело. Значителните изменения са при развиващите се икономики и засягат втората половина на класацията.

Какво означава това за бизнеса?

Временният застой в тенденцията за все по-увеличаваща се глобализация от последните 2 години не води до сериозен застой в бизнеса. Компании, базирани в развиващите се пазари, се стремят да се конкурират с установени корпорации от развитите страни. Тази конкуренция се забелязва не само на развиващи се пазари, но и все повече и повече на западните пазари.

За да увеличи ползите от присъствието на международния пазар, бизнесът ще трябва да предприема съгласувани усилия за ангажиране на правителствени и други лица с политически правомощия върху проблеми от световен мащаб - като протекционизъм, търговия и регулация.

1Сингапур31Италия2Хонконг (SAR)32Гърция3Ирландия33Малайзия4Белгия34Саудитска Арабия5Швеция35Филипините6Дания36Виетнам7Швейцария37Япония8Холандия38Тайланд9Израел39Мексико10Финландия40Китай11Тайван41Украйна12Австрия42Шри Ланка13Унгария43Египет14Канада44Колумбия15Великобритания45Перу16Германия46Индия17Норвегия47Бразилия18Чешка Република48Аржентина19Франция49Турция20Австралия50ЮАР21Испания51Пакистан22Нова Зеландия52Казахстан23Словакия53Азербайджан24САЩ54Ecuador25Южна Корея55Русия26Португалия56Индонезия27Чили57Нигерия28България
58Алжир29Полша59Венецуела30Румъния60Иран