Коледните празници през 2020 са по-тихи и спокойни отвсякога, а потребителите търсят най-смислените подаръци за своите близки, в които ще вложат по-малко средства, но повече от себе си.

Най-новото проучване* на Mastercard разкрива резултати, които говорят за една по-смирена Коледа. 2020 година е накарала над 77% от потребителите в Европа да се замислят за важните неща в живота, а 65% казват, че ще са по-внимателни в пазаруването по празниците.

Докато 58 на сто от потребителите казват, че свиват бюджета след трудната година, над половината (51 на сто) казват, че влагат повече лично отношение в подаръците и 45 на сто прекарват повече време в изработването или избора на подарък.

Предизвикателната 2020-а е накарала хората да се замислят повече за другите, като 17% са започнали да подкрепят различни благотворителни каузи или да правят подаръци на непознати, като начин да помогнат на по-нуждаещите се.

Почти половината (48%) от европейците са закупили стоки, печалбата от които отива в подкрепа на кауза, a 14% са дарили директно на благотворителна организация. Още 19% са закупили благотворителни коледни картички тази година.

Европейците са по-внимателни и за това къде пазаруват - всеки втори се старае да подкрепя собствената си общност: малки производители и магазини, крафтъри, местни артисти и т.н. 59% пазаруват локално, като начин да помогнат за възстановяването на общността, 44% са закупили подаръчни карти от местния малък бизнес, 61% ще направят коледния си пазар от местен магазин.

Кошници с лакомства (38%), уелнес подаръци (37%), фотографии и фотокниги (35%) оглавяват списъка на най-смислените подаръци за 2020 г., последвани от подаръци – преживявания с близките (32%) и персонализирани декорации за дома (26%).

„За много от нас Коледа без съмнение ще изглежда съвсем различно тази година. 2020 г. е предизвикателно време за всички, затова в България коледните подаръци, които Mastercard ще направи на своите безценни партньори, съдържат продукти от значими локални каузи и малки производители, които се нуждаят от подкрепа.“, коментира Ваня Манова, мениджър на Mastercard за България, Северна Македония, Албания и Косово.

И допълва: „Малкият бизнес е гръбнакът на европейската икономика, така че пазаруването на местно ниво е от изключително значение, не само за подпомагане възстановяването на нашата местна общност, но и на икономиката като цяло. Koледната кошница на Mastercard съдържа книги от български автори, мед от семейни кошери, ръчно направени играчки от ръцете на майки неравностойно положение и продукти на други родни смели и неуморни хора, на които се възхищаваме.“

Топ 5 смислени подаръци (селекция на Mastercard за България):

1. Kолет за близък в чужбина с български био вкусове „Вкусът на дома“ тук.
2. Осиновяване на кошер и спасяване на пчели от български семейни пчелари тук.
3. Ръчно направени играчки от майки на деца с увреждания на Оле Мале тук.
4. Книги от онлайн книжаница BookTrips, с които ще пътувате дори сега с въображението си тук.
5. Коледно меню (за София) oт Mastercard TasteBox от Шеф Андре Токев и DiVino с поръчка за вкъщи, за да подкрепиш ресторантите, когато са затворени

Топ 5 смислени подаръци в Европа (по данни от проучването):

1. Домашна кошница с лакомства (38%)
2. Семейни преживявания (32%)
3. Илюстрации или картини (15%)
4. Персонално стихотворение или разказ (12%)
5. Настолни игри (11%)

*Проведено от независимата социологическа агенция Fly Research сред 16 000 възрастни (18+) в 15 европейски държави през ноември 2020.