Търсенето на велосипеди скочи рязко през 2020 година на фона на пандемията от COVID-19 и противоепидемичните мерки, наложени в почти всички държави по света. Хората масово започнаха да спортуват навън и да се придвижват до работното си място с колело, избягвайки натоварения градски транспорт и местата, където има опасност от заразяване.

Тази еуфория обаче доведе до остри дефицити във фабриките на производителите, много от които не смогват да изпълняват увеличаващите се поръчки, пише BBC.

В много страни ограниченията върху вноса и транспорта отпаднаха през лятото и есента, а производителите възстановиха дейността си до нивата отпреди пандемията, но въпреки това празните веломагазини са често срещана гледка из европейските улици. Наличните количества се изкупуват моментално, а за новите поръчки се чака с месеци.

Обикновено периодът около Коледа и Нова година е един от най-натоварените за велопроизводителите, тъй като много деца (а и възрастни) си пожелават двуколесни подаръци в своите писма до Дядо Коледа.

Тази година обаче е съмнително, дали той ще може да удовлетвори всички.

"В момента има огромен интерес към велосипедите, тъй като хората търсят алтернативни форми на придвижване и искат да поддържат добра форма. В резултат на това станахме свидетели на рязък скок в търсенето", разказва пред BBC Пол Томсън, който оглавява велосипедния отдел в британската търговска верига Halfords.

В момента компанията има списък с десетки хиляди клиенти, които чакат своите доставки.

В периода от април до юни тази година продажбите на велосипеди във Великобритания се повишиха с 63% на годишна база.

Повечето съвременни колела се сглобяват с части, които са произведени на различни места по света и най-вече в Азия. Японският производител Shimano например е един от водещите доставчици в индустрията.

Тайванската компания Giant, която е най-големият производител на велосипеди в света, отчете драстичен скок в поръчките през летните месеци. В същото време нейните доставчици, повечето от които са базирани в Китай, бяха принудени временно да затворят фабриките си в началото на годината, когато епидемията от COVID-19 избухна в Поднебесната империя.

Пред сходни проблеми бяха изправени и производителите в останалите части на света, като британската Raleigh и американската Alta Cycling, която произвежда и доставя популярни марки, като Diamondback и Redline.

"В началото на пандемията най-бързо се разпродаваха бюджетните велосипеди от началния ценови клас, но впоследствие продадохме почти всичко, с коeто разполагахме - шосейни, електрически, планински и хибридни вилосипеди. В момента производителите се опитват да доставят максимално бързо", казва говорителят на Alta Cycling Джил Назир.

По думите ѝ веригите за доставка просто нямат капацитета да работят на такива обороти.

Велосипедите изтласкват автомобилите от европейските градовеЕдин от малкото позитивни ефекти на кризата, предизвикана от разпространението на COVID-19, е ренесансът на двуколесните, пише Bloomberg


В складовете на британската Halfords велосипедите пристигат сглобени на 85%, като довършителните работи се извършват от механиците на търговската верига.

Тази година двуколесните със сигурност ще са сред най-популярните коледни подаръци, прогнозират търговците. Производителите обаче са притеснени, че няма да могат да удовлетворят всички поръчки навреме.

"Със сигурност ще имаме по-малко велосипеди на склад отколкото в предходните години", категорична е Джил Назир.

Някои от по-малките производители вече са изчерпали всичките си наличности до Коледа. Такъв е случаят с британската Pashley Cycles.

"Още през септември спряхме да приемаме поръчки за Коледа. В момента записваме доставки за догодина след Великден", казва директорът на 94-годишната компания Нийл Дейвис.

По думите му производството се е възстановило бързо след първата карантина на Острова, но доставките на някои компоненти продължават да се бавят.

Големият въпрос през 2021 година ще бъде дали този рyст в търсенето ще продължи или ще се върне на нормалните си равнища след отшумяването на пандемията. Повечето експерти са на мнение, че позитивният тренд ще се запази, макар и не с ударните темпове, регистрирани през последните няколко месеца.

Според проучване на маркетинговата компания Mintel продажбите на велосипеди във Великобритания ще надхвърлят 1 милиард паунда (1.11 милиарда евро) през 2023 година в сравнение с 842 милиона паунда (932 милиона евро) тази година.