Когато Зохран Мамдани шокира политическата класа на Ню Йорк с победата над бившия губернатор Андрю Куомо в първичните избори на Демократическата партия и спечели кметските избори миналата седмица, голяма част от вниманието се фокусира върху неговата популярност в социалните медии и харизматичното му въздействие върху младите избиратели.

Но зад историческата победа на 34-годишния демократ стои стратегически ум, който преобрази начина, по който кампанията се свърза с избирателите: Зара Рахим, експерт по комуникации, прекарала над десетилетие в пресечната точка между политика, култура и дигитална стратегия, пише Fortune.

Рахим, която от февруари е старши съветник на Мамдани, определя решаваща насока за подхода на кампанията.

Както споделя пред The New York Times един от съветниците в щаба, Рахим призовава Мамдани да „забрави Ню Йорк, създаден от политическите стратези“, и вместо това „да направи кампания за истинския Ню Йорк“.

Това става основа за операция, която мобилизира над 90 000 доброволци и ангажира избиратели, които отдавна са пренебрегвани от политическата елитна класа на града.

От Белия дом до Vogue

35-годишната PR консултантка привнася необичаен опит в кметската надпревара.

Като първа генерация бангладешко-американка, израснала в Южна Флорида, тя започва политическата си кариера като стажант в кампанията за преизбиране на Барак Обама през 2012 г., където е повишена до директор по дигитално съдържание за Флорида.

Тази роля, която включва регистриране на избиратели и информиране за ключови въпроси чрез дигитални платформи, ѝ дава опит как да използва социалните медии за политическа кампания.

LinkedIn Zara Rahim

След това работи в офиса за дигитална стратегия на Белия дом, преди да се присъедини към Uber, където съдейства за изготвяне на законодателство за споделени превози.

След като работи по президентската кампания на Хилъри Клинтън през 2016 г., преминава в модния свят, като от 2017 до 2018 г. е директор по комуникациите във Vogue. Там работи с влиятелни фигури от модния, артистичния, политическия и развлекателния свят, усъвършенствайки умения, които по-късно се оказват ценни за формирането на публичния образ на Мамдани.

По-наскоро работи като независим консултант по комуникации за клиенти като A24, Марая Кери и Netflix.

Стратегията за Мамдани

Стратегията на Рахим за Мамдани се фокусира върху автентичността и директния контакт с избирателите, особено с общностите, които традиционните кампании често пренебрегват.

Тя ясно осъзнава, че успехът в социалните медии трябва да бъде подкрепен от истинско ангажиране на място. Както споделя пред The New York Times, има „натоварен график“, в който се снимат клипове за TikTok и Instagram, и лични събития, по време на които новоизбраният кмет говори на испански и хинди, за да се обърне към хората от работническата класа.

Според Рахим това са „бащи от Бангладеш и лели от Западна Африка, които никога не са гласували в първични избори за кмет“. „Те виждат някой, който идва в джамиите им и се отнася към кварталите им, сякаш са важни.“

В Ню Йорк живеят около един милион мюсюлмани, отбелязва Fortune.

Стратегията засяга и начина, по който щабът на демократите реагира на атаките. Когато Куомоправи спорни коментари, които поддръжниците на Мамдани определят като ислямофобски, Рахим бързо осъжда тактиката на бившия губернатор. „Той се опита да спечели мюсюлмански избиратели с думите: „Погледнете този лош мюсюлманин“ – това е отчаяна тактика от човек, който няма какво да каже на мюсюлманите“, обяснява тя пред CNN.

Рахим работи други ключови фигури в кампанията, включително Мая Ханда, Таша Ван Оукен и Файза Али, които изиграват решаваща роля за победата. Ван Оукен, директорът на кампанията, ръководи безпрецедентната доброволческа операция, в рамките на която само по време на първичните избори са посетени 1,6 милиона адреса и са проведени 247 000 разговора с избиратели. До общите избори броят на доброволците нараства до над 90 000.

Кампанията съчетава старомодна организация с дигитална вайръл популярност, характерна за ранната политическа кариера на Барак Обама. Видеоклиповете на Мамдани събират десетки милиони гледания онлайн. Въпреки това кампанията запазва „култура на свързване“, а не „култура на извличане“, типична за усилията на Демократите за привличане на гласоподаватели.

След победата на Мамдани на 4 ноември, той обяви изцяло женски преходен екип, в който са Рахим, бившият председател на Федералната търговска комисия Лина Хан, бившият заместник-кмет Мария Торес-Спрингър, президентът на United Way Грейс Бонила и бившият заместник-кмет Мелани Херцог.

Екипът ще ръководи администрацията, докато Зохран Мамдани се подготвя да встъпи в длъжност на 1 януари 2026 г. като първият мюсюлмански кмет, първият от Южна Азия и най-младият кмет от повече от век.