В големите европейски градове велосипедите все по-успешно успяват да изтласкат автомобилите от уличния трафик.

Един от малкото позитивни ефекти на кризата, предизвикана от разпространението на COVID-19, е именно ренесансът на двуколесните, пише Bloomberg.

Още преди избухването на пандемията велосипедите се радваха на силно търсене, най-вече от страна на екологично настроените потребители, които искат да намалят своя въглероден отпечатък.

Рискът от заразяване в автобусите на градския транспорт и метрото обаче правят придвижването из града с колело още по-атрактивно.

Освен това появата на електрическите велосипеди, които подпомагат въртенето на педалите с електрически мотор, правят този начин на транспортиране достъпен за още повече хора.

Правителствата с удоволствие насърчават тази тенденция, защото изборът на велосипед вместо автомобил за личен транспорт решава огромния проблем с натоварения трафик, който съществува в почти всички големи градове на Стария континент.

Субсидиите варират от 100 евро за индивидуалните потребители до 1 500 евро на брой за компаниите, които използват голям брой електрически велосипеди за транспорт на служителите си.

Освен това местните власти активно разширяват инфраструктурата за придвижване с велосипеди из градовете. По данни на Европейската федерация на велосипедистите от началото на кризата в Европа е планирано изграждането на над 1500 километра нови велоалеи.

"Хората се обръщат към независимата и устойчива мобилност. Това е една трансформация, която настъпва в обществото. Коронавирусът се оказа повод за нейното ускоряване", смята Сузан Пуело, която ръководи австрийския производител на електрически велосипеди Pierer Mobility AG.

Компанията очаква ръст на приходите до над 100 милиона евро през 2020 г. - тройно повече от тези преди две години. До 2025 г. пък се очакват постъпления от 500 милиона евро.

Това би я поставило редом до някои от гигантите в производството на велосипеди, като холандската Accell Group, американската Specialized и тайванската Giant.

Нарастващата популярност на велосипедния транспорт увеличава и потреблението на услуги, като Swapfiets. Базираната в Амстердам компания предлага велосипеди под наем, а тази седмица обяви плановете си за разширяване на дейността в Лондон, Милано и Париж до края на тази година.

След избухавнето на пандемията потребителите ѝ са вече над 200 000.

Swapfiets предлага дългосрочен наем на велосипеди, което я отличава от конкурентите, като Jump (собственост на Uber), които разчитат на краткосрочното ползване. Холандската компания планира да добави повече електрически велосипеди и тротинетки към своята флотилия.

"Коронавирусът улесни нашето решение, но беше по-скоро поредния повод, а не причина за разширяването. Все повече хора осъзнават, че велосипедът е най-ефективният начин за придвижване в града", обяснява пред Bloomberg изпълнителният директор на Swapfiets Оно Хуйге.

Австралия: Велосипедите са новата тоалетна хартия Магазините за велосипеди в Австралия не смогват с поръчките по време на карантината, която бе въведена в страната в края на месец март

По време на карантината в Германия хората са прекарвали два пъти повече време в колоездене, отколкото преди, показват данните на Германската велосипедна асоциация. Велосервизите също преживяват истински бум.

Разпространението на велосипедите по германските улици е подкрепено и с държавни стимули. Компаниите, които осигуряват велосипеди за своите служители, получават данъчни облекчения. Това е част от стратегията на Берлин за намаляване на въглеродните емисии.

Германия си остава най-големият пазар за велосипеди в Европа. Само през 2019 г. в страната са продадени 1.36 милиона електрически велосипеда, като за последните три години броят им се е удвоил.

За сравнение, в същата година германците са купили 3.6 милиона нови автомобила, а през първата половина на 2020 г. те бележат спад от 35%.

По време на карантината много от големите европейски градове разработиха планове за разширяване на велосипедната инфраструктура. Държави, като Белгия, Дания и Нидерландия, са пионери в това отношение.

Много от новите велоалеи ще бъдат изградени за сметка на автомобилните пътни артерии. В Рим, например, който традиционно страда от огромните задръствания по улиците, новите велоалеи са начертани върху съществуващите пътни платна.

Оказва се, че жените са един от основните двигатели на ръста в продажбите на електрически велосипеди. Някои компании, като Giant, дори създадоха отделни марки и продукти, насочени изцяло към дамите.

До голяма степен обаче възходът на велосипедната индустрия идва за сметка на автомобилната. Повече от половината потребители на електрически велосипеди ги приемат като частичен заместител на автомобила, а 28% възнамеряват изцяло да се откажат от колите си за придвижване в града.

Според експертите, цитирани от Bloomberg, пандемията е помогнала на милиони хора да преоценят ползата от велосипеда - както позитивните ефекти върху здравето, така и екологичните ползи.

Още повече, че покупката и поддръжката на електрически велосипед е несравнима във финансово отношения с тази на един автомобил. А на фона на очертаващата се рецесия този фактор се превръща в основен за все повече купувачи.