Някои от най-натоварените гари в света се намират в Япония. Всъщност, според статистически данни от 2013 г., всички от топ 51 на най-натоварените гари на планетата, с изключение на шест, са разположени в Страната на изгряващото слънце.

Най-натоварената от всички е Shinjuku Station в Токио – през нея преминават зашеметяващите 3.6 млн. пътници всеки ден, което прави 1.3 млрд. пътуващи на година.

За разлика от тези забързани жп спирки, Shippea Hill station в Кеймбриджшър, Великобритания, има средно по един пътник на месец. Това я прави най-слабо натоварената гара - поне във Великобритания.

Станцията се обслужва от един влак през седмицата, който пристига от Кеймбридж, но спира, само ако има предварителна заявка от пътници. В повечето дни такива липсват. По пътя си обратно към Кеймбридж влакът изобщо не спира, посочва Amusing Planet.

My first stop there of the year, no one gets on or off as although you can leave this isolated station in the middle of the fens once a day at 0721 you can only return on a Saturday.

Публикация, споделена от Restless traveller (@david.hodkinson) на

"Трудно е да си представим по-уединено място, на което да слезете от влака", пише Саймън Юсборн за The Guardian. Това обаче невинаги е било така.

В своите славни години Shippea Hill разполага с по два товарни влака всеки ден, които зареждат със зеленчуци района и столицата Лондон. Стотици пътници използват станцията, включително пилоти от близкото летище Lakenheath.

След време ситуацията се променя. Камиони заменят товарните влакове и общността, която живее от търговията, бавно отмира. Църквата и кметството изчезват, а училището е затворено през 1970 г. Селото в момента е невероятно пусто.

Ако историята на Shippea Hill ви звучи тъжно и депресиращо, следващите редове със сигурност ще повишат настроението ви.

Гара Kyu-Shirataki, на остров Хокайдо, Япония, също е много тиха и спокойна. Влак тук спира само два пъти на ден - веднъж сутринта, за да вземе Кана Харада - гимназистка на път за училище, и веднъж вечер, за да го върне у дома. Кана Харада е, или по-скоро беше, единственият пътник на станцията.

Преди няколко години Hokkaido Railway Co - операторът на линията, почти затваря гарата заради отдалеченото й местоположение и липсата на пътници. Когато компанията разбира, че все пак един човек пътува от нея, решава да я запази работеща.

Всяка сутрин влакът пристига в седем часа, за да вземе момичето и се връща отново в пет следобед, за да го откара обратно. Компанията обявява, че линията ще остане отворено, докато Ката завърши гимназия през март 2016 г.

Когато денят идва, шепа местни жители се събират на гарата с плакати с надписи "Kyu-shirataki station, на 69 години, благодаря ти!", за да гледат потеглянето на последният влак.

Що се отнася до други ненатоварени станции, изглежда повечето от тях са във Великобритания. Според данните, публикувани от Службата за железопътен и шосеен транспорт на Обединеното кралство, през декември 2016 г. първите десет най-слабо използвани станции във Великобритания, според броя на превозените пътници за периода 2015-2016 г., са:

Shippea Hill (Кеймбриджшър) - 12
Reddish South (Манчестър) - 38
Pilning (Глочестършир) - 46
Coombe Junction Halt (Корнуол) - 48
Barry Links (Ангъс) - 68
Denton (Манчестър) - 74
Stanlow & Thornton (Чешир) - 88
Teesside Airport (Дърам) - 98
Chapelton (Девън) - 100
Clifton (Манчестър) - 116

С толкова малко пътници, защо тези британски влакови линии все още работят?

Защото, по ирония на съдбата, е по-евтино да се запази линията отворена, отколкото да бъде затворена. Закриването им е дълъг бюрократичен процес, който включва скъпи консултации, правителствено одобрение и неизбежните обществени протести.

Именно затова толкова много железопътни оператори продължават да оперират празни влакове, за да се избегнат разходите и политическия провал.

Тези влакове официално са известни като "парламентарни влакове". Името идва от архаичен закон, прие през 1844 г., който изисква от железопътните оператори да предоставят евтино жп пътуване за по-малко заможни пътници.

Често тези призрачни влакове се движат в много неудобни периоди от време, като много рано сутрин или много късно вечер, както и в средата на деня в края на седмицата, така че да нямат пътници.

От друга страна, призрачните влакове пазят линията жива, което означава, че за в бъдеще тя ще може да се използва по-често. Ако услугата бъде спряна напълно, инфраструктура не се поддържа и често се разпада необратимо.

В Съединените щати най-слабо използваната гара, обслужвана от Amtrak, е в Сандерсън, Тексас. През 2014 г. там са превозени 238 пътници.

Друга гара на Amtrak, в Турмонд, Западна Вирджиния, има 295 пътници през 2015 г. Това е най-вторият най-слабо натоварен участък в страната. На трето място се нарежда гара в Алдерсън, Западна Вирджиния, която е доста натоварена, в сравнение с британските станции - 432 пътници през 2015 г.