Три четвърти от населението на България се доверява на препоръка от приятел при избор на продукт или услуга. На чутото и видяното по телевизията, и на телевизионната реклама вярват 40% от населението. Проучване показва, че третият най-влиятелен и достоверен канал за получаване на информация е интернет. Българите, които вярват на корпоративни сайтове, мнения на други потребители, спонсорирани линкове в търсачки, имейл и банер реклама са 29%.

Това показа проучване, което Synovate направи през миналата седмица, за поведението на интернет потребителите в България, по поръчка на e-Academy. Поръчителят е консултантска компания с държавен лиценз за център за професионално обучение и подготовка на кадри за интернет индустрията - маркетинг, реклама, ПР и др., информираха за Profit.bg от дружеството.

„Потребителите вече очакват да получават информация, където, когато и както поискат", казва Пламен Русев, председател на консултантската компания и основател на интерактивна агенция design.bg, „Свидетели сме на еднa особено важна промяна - промяната във формата на доверието. Хората вече вярват повече на мнение на непознати в интернет, отколкото на посланията, които отправят брандовете към тях".

Експертът също така коментира, че „традиционният маркетинг няма да спре да съществува, но потребителите получават все по-голям набор от инструменти, за да игнорират посланията му. Нужни са е-обучени специалисти, които да могат и знаят как да работят в новата комуникационна среда на мрежата".

Подобно на българите, англичаните също вярват на най-много на препоръка от приятели, като за Острова доверието към препоръките е цели 91%. Това показват резултатите от друго проучване, осъществено от Nielsen на Острова, където интернет рекламата изпревари по бюджети телевизионната.

Следващият най-достоверен източник на информация е интернет с 68% от доверието на потребителите.

Сходното проучване у нас показва, че информацията в печатните медии и рекламите в печатните медии си разделят по 15% от доверието на потребителите. На радио рекламата вярват 9 на сто от българите и само 1% на SMS рекламите. Според Пламен Русев неправилното и неподходящо ползване на мобилния канал - мобилна реклама и маркетинг и свеждането им до SMS кампании води до ниското доверие на българите. „Тепърва и в България, мобилните технологии и маркетинг ще се развият като един много силен и ефективен канал за брандовете, както за комуникация с публиките, така и за продажби" каза Русев.

E-Academy е международен образователен институт с правителствен лиценз за център за професионално обучение в областите маркетинг, реклама, ПР, е-бизнес и търговия в интернет. Компанията цели в краткосрочен план работа с фирми в посока подобряване на способностите и знанията на съществуващите човешки ресурси. Резултат от обучението е дигиталните решения да станат все по-успешна и интегрирана част от бизнес развитието на фирмата.

В проучването взеха участие 1 000 мъже и жени на възраст между 15 и 69 години в различни региони на България.