Онлайн анкета на ЕЛАНА Фонд Мениджмънт показа позитивни нагласи за дългосрочни инвестиции във взаимни фондове през 2010 г., информираха от управляващото дружество.

През януари (декември 2009 г. - януари 2010 г.) завърши участието в онлайн анкета, за да проучи нагласите за инвестиция във взаимен фонд на прага на новата година. В анкетата са участвали близо 100 души, които са посетители на сайта на компанията и доброволно са решили да дадат мнението си.

Резултатите от анкетата показват, че инвеститорите имат положителни нагласи към инвестицията във взаимен фонд, като над 20% от тях вече планират ново или допълнително вложение още през 2010 г. Макар анкетата да не е представителна като проучване, тъй като се провежда на корпоративен интернет сайт, поради което се предполага, че посетителите имат вече придобити определени финансови познания и очаквания за пазарите чрез контакта си с компанията, трябва да се отбележи, че резултатите сигнализират за някои важни нови нагласи към инвестициите във взаимен фонд.

Една от тях е подчертаното дългосрочно планиране на подобно вложение сред респондентите. Като цяло около 60% от респондентите са настроени за инвестиция с дългосрочен хоризонт - над 2 години.

Една трета от хората посочват, че предпочитаният период за инвестиция във фонд е над 3 години. Малко над 29% очакват възвръщаемост за период между 1 и 2 години, а 20.7% - между 2 и 3 години.

Променените нагласи най-вероятно са следствие от опита през последните две години на негативни резултати поради финансовата криза. Видно е, че три години след безпрецедентната с ръстовете си и бум на фондовете 2007 г., инвеститорите вече имат реалистични виждания за движението на пазарите и доходността от инвестициите си във взаимни фондове.

Пазарната ситуация през 2007 г. беше оформила илюзорни нагласи за възвращаемост от взаимен фонд в рамките на месец или два, отчитат от дружеството.

Друга важна промяна в нагласите, която регистрира анкетата, е че инвеститорите вече не се ръководят при избор на фонд от данни за бързо постигната или обещана доходност, каквато беше ситуацията през 2007 г. Според мнозинството от анкетираните основните фактори за избор на фонд са: репутацията и историята на управляващото дружество; постигнатите резултати през годините, но не непременно най-висока постигната доходност, а добро представяне в трудни времена; и обслужването на клиентите.

Резултатите от анкетата показват ясна тенденция към търсене на качество от страна на инвеститорите, което да им осигури най-професионалното обслужване от стабилен и доказан фонд мениджър.

Друга интересна нова нагласа, която анкетата регистрира, е връщането на апетита към риск през 2010 г. Над 80% от респондентите са готови да вложат средства във фондове с риск, по-голям от облигационните и традиционните ниско рискови фондове.

Балансираният риск е предпочитан при инвестиране във взаимен фонд според резултатите от анкетата - малко над половината респонденти биха избрали балансирани фондове с умерен риск и доходност на годишна база между 12% и 20%. 48.3% биха заложили на високорискова инвестиция с очаквания за доход над 20%. Само 12% биха заложили на ниско рискова инвестиция с очаквана доходност между 5-10%.

Тази нова тенденция показва, че кризата не е уплашила инвеститорите, а по-скоро им е помогнала да разберат по-реалистично риска при инвестиране във фондове и връзката между срочност на инвестицията, поет риск и очаквана доходност.

Анкетата показа също и нови характеристики на инвеститора по посока на диверсифициране на инвестициите. Близо 70% от анкетираните са инвестирали в повече от един спестовен продукт, като над една трета са вложили пари в два продукта и те най-често са взаимен фонд и депозит.

Близо една трета от анкетираните са инвестирали също в допълнително доброволно пенсионно осигуряване и близо 24% - в застраховка „Живот". Изразилите своето мнение на сайта на ЕЛАНА са вложили своите спестявания средно в два продукта, като най-популярни са взаимен фонд (60%) и след него банков депозит (52.4%).

Резултатите показаха също, че български левове и евро са най-предпочитаните валути за инвестиции във фонд (по над 60% от отговорите за предпочитана валута). Една трета от отговорите посочва щатския долар като предпочитана валута.

На някои от въпросите в анкетата, респондентите са имали възможност да избират повече от един отговор - по тази причина резултатите при тези въпроси формират над 100%.

Половината от участниците в анкетата са на възраст между 31 - 50 години, като преобладават мъжете (71%), информират за демографската характеристика на анкетираните от организаторите. 34% от участниците в анкетата са под 30-годишни, а пък 15% са над 50. 82% от изразилите мнението си в анкетата са с висше образование. Почти половината (47%) са със статут на квалифицирани служители и експерти, 22% са мениджъри или собственици на фирми. 62% от респондентите са от София.