Не е редно на държавно равнище да се води политика, която да поставя българския бизнес в по-неизгодна позиция спрямо чужди компании. Примери за това са условията за участие в търгове по инфраструктурни и пътни проекти, както и забраната на Сребърния фонд да инвестира на българския капиталов пазар. Това заяви по-рано днес Цветан Симеонов, вицепрезидент на БТПП по време на конференцията „Българската конкурентоспособност в условията на криза - предизвикателства и възможни решения", с организатори Института за икономическа политика и фондация "Ханс Зайдел".

Според него трябва да се изградят механизми и прегради за внос в страната на субсидирани и дъмпингови продукти. За целта съществуват легални способи, които са залегнали в законодателството на ЕС. Но в момента всички ние се учим, посочи Симеонов.

„На всички е ясно, че износът расте с по-бавни темпове от вноса, като не бива да очакваме, че диспропорцията ще се изглади и през 2009 г. Ясно е, че кризата няма да спре консумацията на населението, макар и да е ограничи, което ще тласка икономиката ни напред. Всички трябва да разбират, че тези, които произвеждат трябва да бъдат по-малко натоварвани с разходи, губене на време с бюрокрация и др.", смята вицепрезидентът на търговската палата.

Въпреки създалата се ситуация, той коментира, че са налице и някои положителни сигнали. На първо място Симеонов посочи информацията, с която разполагат от чужди инвеститори, с производствени мощности и у нас, няма да започнат със затваряне на фабрики от нас, в случай, че е се налага подобна крайна мярка. „И това, до голяма степен е един добър сигнал за икономиката ни", посочи той.

Според него добър сигнал е и интересът от страна на САЩ. В края на 2008 г. влезе в сила спогодбата между България и САЩ, с която на практика се избягва режимът на двойното данъчно облагане. „По оценка на специалисти това ще даде допълнителен тласък и очакване на инвеститорски интерес към страната ни", прогнозира Цветан Симеонов.

Той допълни, че положителни сигнали произтичат и от новата ни позиция като член в ЕС. „В този ред на мисли имаме информация, че Япония, която изпитва сериозни затруднения в момента, не отменя плановете си да използва България и български пристанища като трамплин. Тук обаче проблем се явява некачествената инфраструктура", смята вицепрезидентът.

По отношение на износа, той коментира, че се наблюдава спад в експорта на напитки, пластмаса, стомана, чугун, желязо, текстилни материали и др. „Тоест виждате, че се свива износът в сектори, където имаме предимства", допълни Симеонов.

Независимо от това икономиката на България е по-привлекателна от тези на съседни държави и това се дължи не само на данъчния режим, но и на по-голямото търпение и разбиране на синдикатите у нас, спрямо гръцките си колеги например.

Като плюс Цветан Симеонов коментира тенденцията за ръст в износа към Азия. „Подобна тенденция вдъхва известен оптимизъм, защото едва ли при влошаващата се ситуация в ЗЕ може да очакваме ръст на търсенето на наши стоки и услуги", каза той.

Вицепрезидентът на БТПП посочи, че визията на правителството за развитие на експорта на България не е адекватна. „Не за друго, защото тя се готви от ноември 2007 г., цялата 2008 г., за да бъде приета и да не виждаме да се изпълнява нещо по нея", посочи той - „Констатациите във визията са верни, но се правят неправилни изводи".

Погрешни изводи се правят и по отношение на дейността на търговските ни мисии зад граница. „Продължава да битува становището там, че първа задача на търговския представител е да обслужва пристигащите на командировка от МИЕ и МФ служители", коментира Симеонов.

Според него подобно схващане е изключително погрешно. За разлика от нашия случай, той даде пример с посланиците на Германия и Австрия („говорим за посланици, да не говорим за търговските им представителства", уточни Симеонов), на които им се възлагат изключително икономически задачи за съдействие на инвеститорите, които идват в техните страни и като цяло всякакви мерки за подобряване на икономическата среда.

"В този ред на мисли е необходима коренна промяна в дейността на нашите търговски представителства зад граница, свързано с изменения на длъжностните характеристики, със строг контрол на дейността и резултатите, като в случаи да води и до закриване на някои представителства при неудовлетвореност", препоръча той.

Според него битува и неправилното разбиране за така нареченото публично-частно партньорство. „Имаме опит, а и БСК също, на изпращане на търговски представители, на които на практика им се предоставя паспорт и офис в дипломатическата ни мисии, а те извършват цялостната работа, подобно на търговския представител, с тази разлика, че я върши много по-добре, а разходите се намаляват значително", заключи Цветан Симеонов.

Сн.: Цветан Симеонов, вице президент на БТПП (Profit.bg)