Андрей Попеску: Доверието е основно при онлайн търговията
Не е толкова лесно да се намерят квалифицирани служители. В България и Румъния има много добри IT служители, но те отиват в Западна Европа, в Германия, Великобритания и т.н., заяви Андрей Попеску, директор на eMAG България по време на панел Двигатели на растежа от форума „Шумът на парите“, организиран от Profit.bg.
Ние обикновено наемаме по-добри служители от тези, които имаме в компанията, само за да засилим конкуренцията. На такива служители обаче трябва да се плаща повече, за да можем да ги задържим.
Тук намерихме стабилна бизнес среда на просперитет и конкуренция. Пазарът на онлайн търговията в страната нараства с близо 10% всяка година и възлиза на 600 млн. евро годишно. Ние продължаваме да инвестираме в технологии, за да сме конкурентоспособни, заяви директорът на eMAG България.
Смятаме, че клиентите оценяват повече от всякога стойността на времето и удобството. Те искат да имат възможността да пазаруват от вкъщи и продуктите да бъдат доставяни до тяхната врата.
България и Румъния винаги са се движели заедно в развитието си, но между двете държави има и разлики, заяви още Попеску.
По отношение на инфраструктурата България, например, има повече километри магистрали, което е добре за местните компании. Добрата инфраструктура означава, че куриерските компании доставят по-бързо закупени продукти, които са поръчани онлайн и не само.
Ние оценяваме задоволството на служителите в нашата компания и отчитаме напредък в последната година. Това, което направихме, е да продължим с инвестициите в обучения и в допълнителни стимули. Нарасналата конкуренция означава и увеличение на заплащането. Ние имаме 150 служители в България и трябва да бъдем конкурентни и по отношение на заплащането.
В сферата на онлайн търговията основното е доверието. Трябва да притежавате подходящия продукти и услуги, посочи експертът.
По тази причина ние имаме и маркетплейс платформа с над 3000 търговци, като всеки месец към нея се присъединяват над 200 нови търговци. Имаме над 700 000 продукти, които се предлагат от тези търговци. Заедно с продуктите, които се предлагат директно от нас, те достигат близо 1 000 000, допълни още той.
Искаме да насърчим местните търговци да се включат в платформата, което е много лесно. Те биха могли да започнат да продават по-малко от седмица след регистрацията си.
Ние вярваме много в дигитализацията. Смятаме обаче, че сме далече от средните нива за ЕС, каза Андрей Попеску.
Имаме наблюдения и върху начина, по който хората пазаруват. Лесно е човек да си инсталира дадено приложение, като така е на един клик от множество продукти.
Ако говорим за индекса на потребителското доверие, той отчита ръст в България и Румъния, но остава отрицателен, в сравнение с Германия, Полша и Унгария, където този индекс е положителен.
Хората в България поръчват също така от Amazon и AliExpress, като същото се случва и в Румъния, допълни той.
Трябва да присъстваш на местния пазар, за да създаваш това доверие, да бъде лесно достъпен. По тази причина това, което предложихме като услуга, е безплатно връщане на продукта в рамките на 30 дни, посочи още Попеску.
За големите онлайн търговци ще е много трудно да дойдат в този регион в следващите 2-3 години. Мисля, че те ще останат в Западна Европа. Инфраструктурата тук също така не им помага.
Друг основен момент в онлайн търговията е свързан със складовете и това колко бързо се доставят продуктите.
Ние инвестирахме в склад в Румъния, който твори през октомври миналата година, за да можем да доставяме продуктите по-бързо до клиентите.
Други предимство е да имаш голяма продуктова гама. Ние искаме да предложим най-доброто на клиентите си. Инвестираме много в центъра си за обслужване на клиентите, допълни Андрей Попеску.
EMAG e не само компания за онлайн търговия, но и технологична компания.
Ние инвестираме в технологии. Имаме 650 души в Румъния, които работят за цялата група. Имаме собствени системи, което ни осигурява гъвкавост.
Полагаме сериозни усилия и правим инвестиции в изграждането на сигурна екосистема за нашите клиенти, каза още Попеску.