България може да открие както позитиви, така и негативи в настоящата ситуация и очакваните промени в глобалните вериги за доставка. Всичко зависи от това как ще се действа.

На пръв прочит аз смятам, че ще има възможности за положително развитие в определени сектори и част от автомобилната индустрия.

Това заяви изпълнителният директор на Аутомотив Клъстер България арх. Любомир Станиславов, който взе участие в 11-ото издание на икономическия форум Шумът на парите 2020, организиран от Profit.bg.

По думите му ролята на държавата също ще бъде решаваща - как тя ще успее да привлече нови инвеститори и да подпомогне тези, които вече са тук.

"Част от компаниите в автомобилния клъстър успяха да пренастроят производството си по възможно най-професионалния начин. Тези, които се занимават с шиене на различни неща, се насочиха към предпазните костюми.

Със съдействието на Техническия университет и лабораторията по бързо прототипиране в София Тех Парк, организирахме разработката на предпазни медицински очила, които компания в Смолян започна да произвежда в много големи обеми, около 500 000 броя годишно. Тази разработка беше направена буквално за 10 дни, а не за три месеца, колкото би бил нормалният срок", каза Станиславов.

По думите му у нас има и компании, които произвеждат жизненоважни части за медицинско оборудване.

"В момента секторът на производителите на електроника от всякакво естество и автомобилната индустрия парктически се сливат. Най-скъпото нещо в един автомобил, над 50% от неговата стойност, е цената на електрониката и софтуера.

Това е добра новина за България, тъй като е една от силните ни страни. Ние можем да предложим много в сегашната ситуация. Въпросът е тези дейности да се координират, защото интерес не липсва", смята изпълнителният директор на Аутомотив Клъстер България.

По думите му още в следващите няколко седмици се очаква у нас да дойдат представители на няколко големи компании, които ще проучват възможностите за инвестиции. Има интерес към производство на бюджетни електрически автомоили, както и електрически автобуси.

"Реализацията на тези проекти обаче до голяма степен зависи от желанието и волята на правителството. Тези инвеститори вече разбраха, че държави, като Унгария, Румъния и Сърбия, могат да бъдат изключително гъвкави с размера на държавните стимули.

В дългосрочен план България определено е по-добра дестинация от тях в переспектива от 10-20 години. Ако обаче гледаме с хоризонт от 5 години, който е важен за много от мениджърите, взимащи решения, тогава се оказва, че с определени пакети от стимули другите източноевропейски държави стават по-интересни от нас", обясни арх. Станиславов.

Той изрази мнение, че правителството трябва да реши този проблем и каза, че вече се водят разговори по този въпрос. "Цялата одисея с Volkswagen миналата година беше много полезна в това отношение, защото за първи път отвори тази тема в България, макар че не завърши положително. У нас няма нито една компания от Топ 20 на световните автомобилни производители.

Bosch е тук, но със своя развоен център, а не с производство. Имаме възможност в следващите 2-3 години да привлечем няколко от тях, което ще доведе и други инвеститори", каза още изп. директор на автомобилния клъстър. Според него има два начина да се погледне на тази криза. "Тя е неприятна, но от друга страна - тя може да катализира много процеси в автомобилната инустрия и ускорява много от решенията, които преди това са отлагани дълго време - преминаването към електрическата мобилност, автономните коли и т.н. Това е добра новина за България, тъй като софтуерът в бъдеще ще играе водеща роля", коментира Станиславов. Той прогнозира, че едва ли ще има компании в автомобилната индустрия, които ще завършат 2020 г. на загуба.