Корпоративните мениджъри предлагат все повече стимули, включително безплатна храна, тенис на маса и зелени пространства за почивка, в опитите си да върнат персонала в офисите на компаниите. В същото време обаче опасенията относно цената на пътуването до работа продължават да ограничават посещаемостта на офисите в световен мащаб, пише Ройтерс.

Хибридният работен режим беше въведен по време на пандемията от COVID-19, но данните и анкетите сред директорите показват, че посещаемостта не отговаря на очакванията.

И тъй като разходите за гориво и храна нарастват бързо, служителите, които през последните две години свикнаха да си ги спестяват, имат допълнителна причина да искат да продължат да работят от вкъщи. Това поставя работодателите пред предизвикателството да увеличат привлекателността на офисната работа.

„Работодателите направиха доста, за да направят офиса по-привлекателен и целенасочен“, каза Катрин Уайлд, главен изпълнителен директор на Partnership for New York City.

Глобално проучване сред близо 80 000 работници, проведено от консултантската компания Advanced Workplace Associates, показва, че служителите масово не спазват политиките за хибридна работа.

В организациите, където политиките изискват два или три дни в офиса, присъствието е съответно 1.1 и 2.1 дни.

„Когато излязохме от локдауните и правилата бяха смекчени, хората се опитаха да влязат в офиса. Но когато стигнаха там, откриха, че всичко, което правят, е да участват в разговори в Zoom. Причината хората да не ходят в офисите е, че са свикнали с начин на живот и структура на разходите, които им подхождат“, казва управляващият директор на AWA Андрю Моусън.

Оказва се, че висшите мениджъри са сред най-непреклонните по отношение на хоум офиса, каза Кели Бийвър, главен изпълнителен директор за Обединеното кралство и Ирландия на социологическата фирма Ipsos.

Десет причини да прекъснете интервю за работаЕто кога да си тръгнете, още преди да са ви одобрили за позицията


Офиси като хотели

Междувременно търсещите работа често цитират дистанционната работа като предпочитание. От началото на август 80% от хората, търсещи работа във финансовия сектор чрез глобалната онлайн платформа Flexa, са посочили предпочитание за „отдалечени“ роли, което представлява увеличение от 33% в сравнение с март.

„Служителите все още имат голямо влияние. Рискова стратегия за фирмите е да бъдат твърде строги по отношение на изискванията за присъствието в офиса и работния режим“, смята Питър Хог от британската консултантска компания Arcadis.

В момента той и неговите колеги са ангажирани да помагат на компаниите да модернизират офисите си, добавяйки повече вътрешни градини, библиотеки или неформални зони с меко обзавеждане. Интересът към подобни преустройства в момента е по-висок отколкото всеки друг път след пандемията, казва Хог.

Една британска търговска фирма е започнала да предоставя душове, места за дрямка и перални за своите служители, които работят до късно по приключването на сделки, казва Лийсън Медхърст, стратегически директор на Peldon Rose, която проектира офиси за бизнеса.

„Нашият клиент каза, че вече гледа на офиса като на хотел, който се грижи за нуждите на служителя, а не непременно за финансовите нужди на компанията“, казва Медхърст.

Центробежна сила: Как ще изглеждат градовете след пандемията?Икономическото възстановяване след пандемията от COVID-19 не върви с едни и същи темпове навсякъде


Корпорацията City of London, която управлява финансовия район, каза през август, че е наела куратор на програмата Destination City, за да организира събития, включително театър, игри и представления на живо.

Стивън Купър, главен изпълнителен директор на британската банка Aldermore, коментира пред Ройтерс, че неговата банка насърчава служителите да се върнат в офиса, без обаче да възстановява нормите отпреди пандемията.

Банката обмисля да наеме портиер, който да помага на служителите да се справят с ежедневните задачи, като химическо чистене. Тези, които са най-негативно настроени към връщането в офиса, са хората, които са се преместили в предградията и трябва да пътуват дъло. За по-младите служители пък е по-лесно да приемат да се върнат на работните си места.

„Младите хора са наясно, че напредъкът им в кариерата ще зависи от взаимоотношенията в офиса“, казва Катрин Уайлд от Partnership for New York City.

Самотните домашни силози

Водещите финансови компании на Уолстрийт са сред най-активните в опитите за връщане на служителите в офиса.

Goldman Sachs Group повика персонала си обратно в офиса на пълен работен ден още през юни миналата година. В Morgan Stanley и JPMorgan повечето служители също се завърнаха, докато в Citi има хибридно споразумение за работа.

Финансовата група Jefferies заяви тази седмица, че иска служителите да се върнат в офисите си, вместо да стоят в „самотните си домашни силози“, въпреки че към момента също работи на хибридна основа.

Goldman и Morgan Stanley обявиха, че ще премахнат някои протоколи от епохата на пандемията в началото на септември, включително носенето на маски и тестовете за коронавирус в техните офиси.

През март JPMorgan направи маските в корпоративните си офис сгради доброволни и прекрати задължителното тестване за неваксинирани служители. Най-голямата банка в САЩ отмени и политиката си да наема само ваксинирани лица.

Крис Гарднър, изпълнителен директор на базирания в Лондон кредитор за недвижими имоти Atelier, каза, че отслабващата икономика на Великобритания и растящите разходи за енергия вероятно ще накарат тези, които се притесняват от съкращения, да се върнат в офиса и че този аргумент ще е по-ефективен от безплатните закуски или други стимули.

„Ако, както се очаква, икономическата ситуация се влоши по-късно тази година, представянето и видимостта в офиса ще станат далеч по-важни“, прогнозира той.