Новите поръчки на американския производител на самолети Boeing Co падат до най-ниското си ниво от няколко десетилетия насам, а доставките се понижават до 11-годишно дъно. Това показва финансовият отчет на компанията, цитиран от Reuters.

Прекратяването на полетите и доставките на 737 MAX, след фаталните инциденти в Индонезия и Етиопия през октомври 2018 и март 2019 г., които отнеха живота на общо 346 души, доведе до сериозното изоставане на американската компания спрямо нейния основен конкурент в лицето на Airbus.

Общият брой на поръчките на нови самолети Boeing през 2019 г. бележи спад от 77% до 246, а нетните поръчки (които изключват отменените и коригираните доставки) са едва 54, в сравнение с 893 през 2018 г.

Ако се изключат и самолетите, които са поръчани в предходните години, но е малко вероятно да бъдат доставени, нетните поръчки за тази година на практика са отрицателни (-87 машини). В резултат на това коефициентът book-to-bill, който измерва съотношението между реалните поръчки и доставки, е отрицателен в размер на -0.23 през 2019 г.

10 месеца след “замразяването” на полетите на 737 MAX Boeing има списък с 5 400 поръчани пътнически самолета за къси и дълги разстояния.

Реалните доставки обаче се понижават с 53% на годишна база до общо 380 броя.

За сравнение, Airbus обяви по-рано този месец, че е доставила рекордните 863 самолета през изминалата година, а нетните поръчки възлизат на 768 броя.

За самолетните компании реалната доставка на самолетите е ключова, защото тогава се плаща основната част от цената. Според анализаторите, цитирани от Reuters, Boeing губи по 1 милиард долара на месец заради забавянето на доставките на 737 MAX.

За третото тримесечие на 2019 г. компанията отчита отрицателен паричен поток от 3 млрд. долара.

Американският авиопроизводител освободи изпълнителния директор Денис Муйленбург заради липсата на напредък в преодоляването на кризата в производството.

Проблемите със 737 MAX все още не са окончателно изчистени и не е ясно кога компанията ще получи “зелена светлина” от регулаторите за възобновяване на дейността на самолета.

По тази причина финансовите перспективи на компанията през 2020 г. също остават мрачни.

Акциите на Boeing загубиха 25% от стойността си спрямо върха, достигнат в началото на март тази година.