„ESG стратегии: Българският бизнес и правилата за устойчиво екологично, социално и корпративно управление“ бе сред основните дискусионни панели на форума ШУМЪТ НА ПАРИТЕ 2023.

В него взеха участие представители на отговорни компании, опериращи на българския пазар, които се обединиха около посланието, че ESG стратегиите все повече се превръщат в осъзната кауза, а не са само въпрос на европейска регулация.

Модераторът на панела Албена Маркова, съдружник консултантски услуги за Югоизточна Европа в PwC, поясни, че допълнителен тласък по темата бе даден в последната половин година от Европейската директивата за отчитане на корпоративната устойчивост.

Албена Маркова, PwC

„След по-малко от три години в резултат на нея около 50 000 дружества в ЕС ще трябва да въведат т. нар. нефинансова отчетност, която касае показатели като екология, социална ангажираност, корпоративно управление. В допълнение на това още около 10000 компании извън ЕС също ще бъдат повлияни от Директивата. Това е мащабна промяна, за която корпоративният свят трябва да се подготви“, сподели в началото на дискусията Албена Маркова.

Демиан Пинтос, генерален мениджър на Филип Морис България, подчерта, че ESG е в сърцето на бизнес стратегията на компанията.

„Ако погледнете какво правеха компаниите в тази насока преди 10-15 години, то беше по-скоро в посока: “би било добре да се случи“. Днес вече не е така и ESG е нещо повече от грижа за природата и е необходимо тези политики за устойчивост да залегнат в основата на вашия бизнес“, каза Демиан Пинтос.

„За нас във Филип Морис Интернешънъл приоритет номер 1 е преходът на близо 1 милиард пушачи по света и около 2 милиона тук в България към потенциално по-малко вредни бездимни алтернативи. За тези, които искат да откажат пушенето изцяло, пътят на тази трансформация е още по-ясен - пълно отказване от цигарите. За онези, които биха продължили да пушат, обаче, вярваме че най-добре е да им помогнем да преминат към употреба на бездимни алтернативи на традиционните цигари. Това е нашата мисия и основна цел“, посочи още генералният мениджър на Филип Морис България.

Демиан Пинтос, Филип Морис България

„Как интегрираме ESG в компанията е част от тази цялостна стратегия. Работим по значението на всяка една от буквите от тази абревиатура и се гордеем с постигнатото не само на световно ниво, но и в България“, сподели Демиан Пинтос.

Той фокусира изказването си върху промяната в поведението на потребителите, което според него е нелека задача. „Хората са силно привързани към своите установени навици. И е много трудно да променим тяхното заучено поведение. Така че е нужно да бъдат предприети различни действия в това отношение, за да бъдат постигнати реални промени. При всяко действие на потребителя, ние си задаваме въпроса: „Какво още е важно да предприеме той?“, но също и: “Как да му помогнем да го постигне?“.

Пътят към това не винаги е директен, понякога се налага да се опитват различни подходи, посочи Пинтос. „Това, което научихме като компания през изминалите години, е, че ако се опитаме да постигнем подобни сериозни промени сами, ще направим твърде малко. Най-добрият начин да сме успешни е да работим в сътрудничество с други заинтересувани в процеса страни. Понякога даже не само в границите на нашата бизнес индустрия, но и с различни организации и институции“, каза генералният мениджър на Филип Морис България.


Ще се превърне ли Европа в открит музей за богати американци и китайциЗа да може Европа да благоденства, трябва да има интеграция, иначе има опасност континентът да изостане

Той отбеляза още, че независимо какво правят компаниите, ако те не измерват резултатите от постигнатото, губят поглед над част от картината.

„Смятам, че тук в България отбелязваме сериозен напредък. Едно от нещата, които направихме, е материална оценка на нашите активности, за да разберем кое е истински важното за нашите служители и клиенти, както и за други заинтересовани страни. Това ни позволи да разберем нагласите им, както и цялостното отношение на местното обществото към темата. И това като цяло е нашият компас, по който се ориентираме какво точно трябва да предприемем.

Второто нещо е отчитането на локалните особености на всеки пазар. Големите компании имат навика да създават глобални кампании и програми. Но понякога те не са добре ориентирани към съответните пазари, на които се изпълняват. Тук в България, смятам, че имаме два много добри примера за локализация на съдържанието.

Първият е инициативата #ChangeThePicture, която е свързана с насочването на вниманието на хората към неправилното изхвърляне на цигарени фасове в природата и която развиваме за трета поредна година с помощта на визии, които разполагаме по плажовете или с пътуващи изложби и почистващи акции в различни български градове. Вторият пример е съвместната ни програма с Фондация bCause “Забавно лято, грижовна есен”, през която подпомагаме различни общности в бившите тютюнопроизводителни региони в страната. Провеждаме тази инициатива вече 8 поредни години“, завърши Демиан Пинтос.


От инфлация до фрагментация - рискове и решения пред световната икономикаСпоред Джеф Готлийб паричната политика трябва да остане затегната, а ограниченията пред търговията - премахнати

Нели Ангелова, директор Комуникации на Нестле, Югоизточен пазар, коментира, че понякога ESG е повече технически термин, който често поставя дистанция. „Ако перифразираме една от любимите ми български песни „Любовта, без която не можем“, за Нестле всъщност ESG е „отговорността без която не можем“. За нас не става въпрос за регулации, ние го правим много преди времената на регулациите – от преди повече от 150 г., когато компанията ни стартира със създаването на продукт, който макар и със световна известност и полза в момента, всъщност е адресиран социален проблем на времето – адаптираното мляко“, разказа Нели Ангелова.

Нели Ангелова, Нестле

Тя сподели опита на компанията с каузата за рециклиране на капсулите за кафе. „За съжаление капсулата кафе е една „terra incognita“ от гледна точка на начина и на рециклиране. По правилата на българското законодателство тя хем е пластмасова, хем не бива да я изхвърляме в жълтия контейнер за рециклиране на пластмаса. Защото там са само пластмаси, в които няма биологичен отпадък, а в капсулата има точно такъв (остатъка от кафе). И тук възниква въпросът – какво я правим тази капсула? До преди 11 месеца и 7 дни отговор на този въпрос нямаше. И ние, в Нестле, отчитайки ролята ни на най-големия производител на храни и напитки в световен мащаб, стартирахме един бизнес модел заедно с нашите партньори – веригите строителни хипермаркети и технологичните вериги за електроуреди“, сподели Нели Ангелова. Тя разказа още, че специална машина разделя капсулите на три – на пластмаса, алуминий и кафе, като и трите остатъчни продукта се рециклират и използват повторно. „За по-малко от година ръстът на седмична база на оставяните за рециклиране капсули във всички 35 точки е над 6% (тон и двеста хиляди кг пластмаса са рециклирани по този начин)“, каза още Нели Ангелова


История на успеха: Как Хърватия изкова пътя си към еврозонатаПриемането на еврото е логичната стъпка за малките икономики, заяви зам.-управителят на Хърватската национална банка

Светла Лесова, основател и изпълнителен директор на Видас Къмпани, престави компанията, която произвежда натурални продукти на основата на билки и плодове.

„Нашата мисия е да предоставяме полезни и здравословни продукти на потребителя. В нашето ДНК е заложена устойчивостта като бизнес практика, като начин на живот и добруване на хората“, каза Светла Лесова. Според нея е голямо предизвикателство да се произвежда продукт с изцяло български съставки и да се маркетира на глобално ниво. „България е единствената страна в света, която има толкова благоприятни условия за отглеждане на билки, че от 700 познати в света, 500 се намират у нас и са с изключително мощни качества. Българските производители на билки са крайно облагодетелствани от този факт, но ние досега не сме използвали това предимство по начин, по който да го вложим в реален продукт, който да бъде маркетиран на световната сцена. Внимателно селектираме местните ни партньори, те трябва да работят по принципите на био земеделието. Предпочитаме малките производители, защото от една страна ги подкрепяме, а от друга – подпомагаме цели мести общности“, сподели още Светла Лесова.

Светла Лесова, Видас Къмпани

Тя разказа и за други ключови предизвикателства пред бизнеса като капризите на природата, например.

„Една лоша година или лош климат са достатъчни това да се отрази сериозно на наличността на суровините. Именно затова е много важно да работим с местните производители и да направим устойчиви процесите на производство. Това ни гарантира после и на нас по-устойчива работа и минимизиране на риска от недостига на суровини“, коментира Светла Лесова.

Друго предизвикателство, с което компанията се сблъсква, е, че малките производители не са енергоефективни. „Налагат се допълнителни инвестиции, за да инсталираш допълнителни соларни панели или допълнителни енергоефективни производства, което може да оптимизира себестойността на продукцията и самите производители да бъдат по-конкурентоспособни спрямо колегите им в Европа. Защото в Европа има страни със страхотни традиции в този тип производството и ние бихме искали да бъдем на тази сцена по същия начин“, посочи още основателката на Видас Къмпани, която близо 5 години е управлявала българското дружество на Mondelez International. В същата компания е била директор Продажби и Стратегии за Източна Европа, Близкия Изток и Африка за две години и половина с отговорности в 90 държави. В продължение на близо 10 години тя работи в друг мултинационален производител на потребителски стоки – Procter & Gamble.

„Не на последно място, едно от предизвикателствата, които виждаме при малките производители в хранително-вкусовата промишленост, е фактът, че те нямат ноу-хауто, което има една 150-годишна компания като Нестле или Филип Морис“, посочи още Светла Лесова. „Тук вече идва моята мисия в това начинание – да използвам своя 20-годишен опит в копоративния свят и в глобалните компании за бързооборотни стоки, за да го предам на нашите партньори и да могат те самите да направят едно устойчиво производство и един устойчив бизнес процес“, каза Светла Лесова.

Маргарита Бойчева