Много от малките заведения и магазини са изправени пред фалит заради кризата, предизвикана от коронавируса. Много от тях не могат да плащат наемите си, а други изпитват затруднения дори да изплащат възнагражденията на служителите си.

И докато малките търговци са притиснати от липсата на клиенти и приходи, големите вериги вече търсят възможности за бъдещето на бизнеса, пише Reuters.

Американските гиганти в сегмента на бързото хранене като Domino’s Pizza, Chipotle и Wendy’s, които постигаха добри финансови резултати преди избухването на пандемията от COVID-19, сега разработват планове за експанзия.

"Не искам да вещая лоши неща за никого, но смятам, че кризата ще създаде възможности за нови локации. Много заведения и магазини, които разполагат с финансови резерви, ще могат да се преместят на по-добри и по-видими места", казва в интервю за Ройтерс изпълнителният директор на веригата ресторанти Bloomin’ Brands Дейвид Дено.

Chipotle, Yum! Brands и Domino’s Pizza също се готвят да разширят броя на обектите си след вдигането на ограничителните мерки в Съединените щати.

"В дългосрочен план компаниите, които се справят добре, ще търсят възможности за експанзия. Няма никакви причини да смятаме, че нашият бранд няма да се стреми към същото в дългосрочен план", казва изпълнителният директор на Yum! Brands Дейвид Гибс.

През април търговските площи са събрали по-малко приходи от наеми в сравнение с останалите сегменти на имотния пазар, показва анализ на Citibank. Моловете са събрали едва 28% от обичайните си постъпления, а търговските центрове - около 60%.

Според професора по имотни финанси от Университета в Пенсилвания Сюзън Уохтър настъпва момент, в който много от обектите вероятно ще сменят своите собственици и наематели.

Starbucks и McDonald’s вероятно също ще бъдат в групата на големите играчи, които ще търсят нови локации, много от които ще бъдат освободени от досегашните си собственици в резултат на кризата.

Кевин Макарти, анализатор в консултантската компания Neuberger Berman, смята че в следващите няколко години големите вериги ще спечелят около 10-15% допълнителен пазарен дял за сметка на малките независими заведения и търговски обекти.

По думите му тази тенденция е била налице и в предходните няколко години, но сега ще се ускори значително.