Параходство БРП приключи първо тримесечие на 2010 г. с печалба в размер на 165 хил. лева Постигнатият резултат е със 79% под този отпреди година, сочат данните от неконсолидирания отчет на компанията до 31 март 2010 година.

Приходите от продажби на дружеството достигат в края на отчетния период 6.4 млн. лева, намалявайки на годишна база с 35%. Понижението се дължи главно на по-малкото постъпления от предоставени услуги - от 9.59 млн. лева (март 2009 г.) до 5.94 млн. лева (март 2010 г.).

Параходство Българско речно плаване извършва международна транспортна дейност на товари по Дунав и като такава, дейността му е в зависимост от рисковете на международния фрахтови пазар. В частност факторите, носещи риск за дейността на компанията са обективни и субективни.

Според предоставената информация в междинния доклад за дейността на превозвача към първо тримесечие се вижда, че към обективните фактори спадат:

Природните - основния фактор тук е нивото на р. Дунав, както и атмосферните условия през периода. Нивото на реката пряко влияе както върху натовареността на съдовете и скоростта на конвоите. И двете крайности - критично ниско и критично високо ниво на реката са изключително проблематични за коробоплаването, тъй като в резултат на затруднената или изцяло прекратена навигация се увеличават разходите, а приходите намаляват.

Периодът април - юни съвпада с периода на пролетното пълноводие на Дунав. Най-често характерно за този период от годината е високото ниво на рекета, което в определени седмици може да достигне критично високи стойностти.

Независимо, че високо ниво на рекета позволява почти 100% използване на товараподемността на съдовете, то носи и своя негативен ефект, изразяващ се в рязко покачване на разхода на гориво за превоз на единица товар като следствие от силното течение и съпротивлението, което срещат корабите при движение срещу течението.

Финансови - приходите на дружеството се влияят от множество фактори, но през 2010 година основния фактор ще бъде влиянието на глобалната криза върху икономиката и последствията от нея върху търговията и потреблението. Влиянието на цената на горивото при формиране на навлата и съотношението на щатския долар към лева и еврото ще бъдат второстепенни фактори по отношение формирането на обема на приходите през 2010.

Около 40% от приходите на дружеството се формират от превозите на руски и украински суровини, които се търгуват и заплащат основно в щатски долари. Започналият в края на 2009 г. възходящ тренд на долара спрямо еврото (респ. лева), леко повиши левовата равностойност на доларовите навла. Но това повишение е пренебрижимо малко сравнено с тенденцията към намаляване с 30 -40% на всички навла на фрахтовия пазар, поради силната конкуренция и ограниченото предлагане на стоки за превоз.

Търговски - Параходството обслужва наличните товаропотоци, появили се вследствие на дадено производство или потребление. Тенденциите, които могат да се развият при отделни групи най-масови товари по Дунав за следващия период са:

Зърнени храни - През следващото тримесечие износът на зърна от Унгария и Сърбия ще продължи със по-слаби темпове, сравнено с предходното тримесечие. Ще се работи основно на спот договори. Освен царевица, на пазара ще се появят е количества от жито, които ще трябва да бъдат изнесени от складовете преди новата реколта. Навлата за превоз на зърна остават в трайно ниска позиция, където те ще задържат до появата на пазара на новата реколта от царевица .

Руди и пелети - поради все още свитото потребление на метали в световен мащаб, най-големите металургични комбинати по поречието на реката - тези в Галац, Смедерево и Линц работят с намален капацитет. Потреблението на руда, пелети и други суровини, необходими за производството на метали е все още ограничено. От средата на месец март, поради технологични проблеми при зараждането на една от своите пещи , металургичния комбинат в Смедерево рязко намали своето потребление на суровини и прекрати много от договорите си за доставка.

Производството на готова продукция също беше намалено. Това доведе до ново сътресение на пазара и предизвика допълнително освобождаване на значителен по обем тонаж, който ще трябва да търси своето приложение в превози на други стоки. Увеличеното предлагане на свободен тонаж ще оказва силен натиск върху навлата към намаление до отстраняване на проблема в комбината.

Въглища - В настъпващият пролетно-летен период потреблението на въглища рязко спада. Като се има в предвид натрупаните запаси от въглища по пристанищата, превозите на въглища през следващите месеци ще бъдат силно ограничени и раздробени на малки партиди. Липсата на свободни парични ресурси допълнително ще затрудни търговията с въглища.

Метали и производни - количествата на металите за превоз ще бъдат все още ограничени, в предвид спрените металургични мощности.

Към субективните фактори спадат висока възраст на флота, подлежащ на многобройни ремонти и недостиг на висококвалифицирани кадри в плавателния състав, информират от Параходство БРП.

Да припомним, че Параходство Българско речно плаване подписа на 23 февруари договор с Източно речно параходство, по силата на който публичната компания придоби 4 баржи с обща товароподемдост от 7 500 тона и 1 речен тлаксач.

Няколко дена по-късно стана ясно, че Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията определи Параходството за превозвач на МПС и пътници по фериботната линия Видин – Калафат - Видин с право за извършване на превози за срок от 3 години.

В края на март между Параходство БРП и Корабно машиностроене бе подписан договор за покупко-продажба на 10 броя речни съдове, включващи 3 самоходни съда с 3 баржи към тях, 2 несамоходни речни баржи и 2 тласкача. С придобиването на съдовете, което е в съответствие с решение на извънредното ОСА на дружеството от 31 март 2010 г., флотът на дружеството се увеличава с допълнителни 9400 тона товароподемност и 6 600 к.с. мощност.

Акциите на компанията поевтиняват на БФБ с 9.56%, до 1.40 лева за лот, при общ обем от 1 451 акции.