Днес еврото се повиши до нов исторически максимум спрямо долара, като най-високата стойност на единната валута бе при ниво от 1.5975 долара. От началото на годината еврото е поскъпнало с 8.4%, а за последните 12 месеца се е повишило със значителните 17.5%.

Наблюдаваното повишение на единната валута през последните месеци може да се каже, че определено ще окаже въздействие върху резултатите на родните компании.

От една страна фиксираността на родната валута спрямо европейската води до намаляване на конкурентоспособността на произвежданите стоки у нас, като ги прави относително по-скъпи на международните пазари, в сравнение с тези, идващи от САЩ и азиатските страни с пълна обвързаност към долара.

Дори и на европейските пазари произведените в България стока срещат конкуренцията на китайските, където валутата поскъпва със значително по-слаби темпове спрямо щатската.

Частично стоките ни са защитени от липсата на митнически тарифи и други отежняващи фактори, налагани на китайските и щатските стоки, както и на тези, идващи от страни извън границите на ЕС.

Може да се каже, че поскъпването на разходите за труд и високата инфлация са други фактор, който води до повишение на цената на родните стоки.

Старият технологичен парк пък и липсата на достатъчни инвестиции за обновяването му, са други причини за слаба ефективност на производството, изразяващи се в по-висока себестойност за стоките във валута, която се повишава.

Като към това прибавим и значителната конкуренция, идваща от другите развиващи се страни от ЦИЕ - членки на ЕС, то картинката не е много оптимистична.

Едва ли можем да кажем или да изчислим колко точно ще е негативният ефект от поскъпването на лева спрямо долара за родните компании, което за съжаление се съчетава и с други не особено положителни тенденции.

Едно обаче е ясно. Потребителят си прави сметка и все по-често прибягва до покупка на стоки от международни компании, произвеждащи в долари. Един категоричен пример в това отношение са материалите по телевизии как покупката на автомобил от САЩ е значително по-изгодна и колко пари спестяват купувачите.

Ще си кажем, за щастие, (или по-скоро за нещастие) в България не се произвеждат автомобили. А това за съжаление е още един тъжен факт, произтичащ от недоверието на световните компании, че в страната ни могат да се произвеждат продукти с по-висока добавъчна стойност.

Това обаче не важи само за автомобили, а и за много други стоки, произвеждани у нас. А истинският проблем се корени в това, че вече много стоки на български производители са на цени по-високи дори от такива, идващи от страните от Западна Европа, да не говорим за производители от Централна и Източна Европа.

Сред малкото положителни неща на скъпата ни национална валута са тези, че тя частично неутрализира повишението на цените на суровините, изразявани в долари, на международните стокови пазари. Частично, обаче явно недостатъчно, като гледаме нивото на инфлацията.

Родните компании са донякъде облагодетелствани от факта, че купуват суровините си основно в долари, а продават предимно в евро и лева на българския и европейския пазар. С това обаче, като че ли се изчерпват предимствата на скъпия лев.

Трябва да се има предвид също така, че негативният ефект от поскъпването на лева, голяма част от което се случи през последните няколко месеца, се проявява след известен период от време, тоест със забавяне, така че времето ще покаже как и до колко това ще окаже негативен ефект.