Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) установи извършено нарушение по чл. 29 от ЗЗК от страна на Кингс Табако ЕАД, (с предишно наименование Цигарена фабрика Пловдив АД) и наложи имуществена санкция на дружеството от 333 160 лв., представляваща процент от оборота му.

КЗК установи също така извършени нарушения по чл. 29 и чл. 32, ал. 2, във връзка с чл. 33, ал. 2, т.2 от ЗЗК от страна на Финансконсулт ЕООД и наложи имуществени санкции на дружеството съответно от 3 560 лв. и 7 120 лв., представляващи процент от оборота му. Това информираха от пресцентъра на КЗК.

Комисията постанови прекратяване на нарушенията и незабавно изпълнение на решението в тази му част.

Производството е образувано по искане на Сдружение Българска асоциация на тютюневата индустрия (БАТИ) по повод рекламата на цигари The King и Merilyn Slims.

На първо място комисията анализира доколко надписа на билбордове „2.80 лв. промоционална цена" на цигари The King (White) е заблуждаваща реклама.

Цената на тютюневите изделия, като вид акцизна стока, се определя с наредба на Министерски съвет и не подлежи на промени, поради което поставянето на надпис „промоционална" създава погрешна представа у потребителя, че се касае за отбив от цената.

КЗК счита, че този похват за налагане на нова марка на пазара е недобросъвестно поведение, което въвежда в заблуда потребителите, че като купуват съответната стока, ползват ценова отстъпка за нея.

Законодателят е въвел строги ограничения при рекламата на цигари и забрана за представяне на качествени характеристики този продукт. По тази причина рекламата на една заблуждаващо атрактивна цена дава нелоялно предимство на този участник на пазара спрямо неговите конкуренти.

От събраните по преписката доказателства по безспорен начин се установи, че лицето, организирало рекламната кампания чрез билбордове, е собственика на процесната марка THE KING, Финансконсулт ЕООД, поради което то носи отговорност за разпространената заблуждаваща реклама.

От анализа на събраните по преписката доказателства безспорно бе установено също така, че в ефира на телевизионния музикален канал Планета ТВ от средата на 2009 г. досега се излъчват поп фолк клипове на песни, в които по явен или скрит начин се рекламират процесните цигари, в абсолютно противоречие с регламентираните забрани за реклама на такъв вид продукти.

В клиповете към песните са използвани различни подходи, за да се насочи вниманието на зрителя, като в някои от тях самите изпълнители държат кутии Merilyn или пушат цигари от тях. Съответно налице е пряка и явна реклама на цигари, изрично забранена по смисъла на чл. 35,ал.4 от ЗТТИ.

Разследването показа, че от страна на производителя Кингс Табако и на собственика на марките Финансконсулт липсват каквито и да било действия за разграничаване от това противоправно поведение или за спирането му. Комисията счита, че с бездействието си ответните дружества извличат неправомерно облаги от излъчваните и към момента клипове.

Производството недвусмислено в допълнение на това доказа, че Финансконсулт и Кингс Табако са осъществили скрита реклама на цигарите също и чрез публикации в печатни медии, отново в абсолютно противоречие със регламентираните забрани за реклама на такъв вид продукти.