„Магазините Metro Cash and Carry в България и в Източна Европа, като цяло, стоят добре в групата на Metro". Това коментира за Profit.bg Елена Симеонова, мениджър „Корпоративни комуникации" в Метро Кеш енд Кери България във връзка с ефекта върху българското подразделение от предстоящата реорганизация на групата, според огласения план Shape 2012.

Тя допълни, че информацията за обявената стратегия за развитие на концерна е прекалено нова и има още неясноти за посоката й на изпълнение.

По информация на световните медии германската група ще се раздели с филиалите си, показали разочароващи резултати, и ще съкрати част от персонала си в рамките на план за реструктуриране, целящ да повиши печалбата й до 1.5 млрд. евро до 2012 г.

За този период планът предвижа намаляване на броя на служителите с 15 хил., или 5% от персонала, като в тях се включват и вече обявените съкращения във филиала за продажба на едро и закриването на някои супермаркети с марката от групата, като например Real.

По информация на Profit.bg в плановете за освобождаване на персонал влиза и бройката на служителите, които доближават пенсионна възраст. Така например ако групата в Германия има 44-годишна история, у нас най-високият трудов стаж на служител не надвишава 10 г.

По данни на официалния сайт на Метро Кеш енд Кери България, дружеството оперира в страната с 11 хипермаркета (плюс магазините, които предстоят да бъдат пуснати). Заетите лица в магазините и централния офис, надвишават 3 хил. служителя.

Компанията осигурява работа на 300 хил. души в световен мащаб. Нека само да споменем, че портфолиото на Metro Group включва магазините с марките Real, Galeria Kaufhof, Saturn, Media Markt и Metro Cash and Carry.

Според последно оповестените финансови резултати на германския концерн към трето тримесечие на 2008 г., продажбите на групата нарастват за година със 7.1% на 47.8 млрд. евро.

Компанията регистрира и 10.6 процентно повишение на продажбите в чужбина, които достигат 29.3 млрд. евро (ръстът в Западна Европа е от 3.4%, а в Източна Европа от 19.3%). В резултат делът на приходите от продажби в чужбина съставляват 61.2% от общите продажби на групата, при 59.3 на сто към септември 2007 г.

Брутната оперативна печалба на Metro към миналия септември възлиза на 618 млн. евро, или с 19.7 на сто под резултата за същия период на 2007 г.

Деветмесечните продажби на Metro Cash and Carry нарастват с 6% за година, на близо 24 млрд. евро. EBIT-а на магазините за периода се повишава с 6.7%, до 646 млн. евро. Броят на магазините с тази марка в края на миналия септември са 626, при 592 хипермаркета година по-рано. Заетите на пълен работен ден се повишават от 104 180 на 109 763 служителя.

Деветмесечните продажби на Real се повишават за година със 7.1% на 8.34 млрд. евро. От групата обаче отчитат и ръст на оператвината загуба за разглеждания период - от 149 млн. евро, на 317 млн. евро. Броят на магазините по последна информация наброяват 432, при 427 септември 2007 г. Броят на служителите нараства от 54 881, на 57 499 към трето тримесечие на 2008 г.

Показателите на Saturn и Media Markt са обединени, като може да се види, че двете вериги отчитат ръст от 10 на сто на годишна база на продажбите, които достигат до актуалните 12.7 млрд. евро. EBIT-а се подобрява с 2.5% на 253 млн. евро. Бройката на магазините се повишава от 658 на 737, а заетите по последна информация в двете вериги са 54 822, спрямо 49 488 година по-рано.

От Galeria Kaufhof отчитат свиване на продажбите за разглеждания период с 1.4% на 2.38 млрд. евро. Оперативната загуба намалява от 48 млн. евро, на 43 млн. евро към миналия септември. Разширението на веригата е от едва шест магазина - от 1 481 (септември 2007 г.) на 1 487 (септември 2008 г.). Заетите лица са 18 592. Година по-рано са били 18 343.