Sinopec Corp, водеща азиатска петролна рафинерия, ще инвестира в модернизацията на банкрутиралата българска рафинерия Плама, която се очаква да възобнови производство през следващите няколко месеца, съобщават от Reuters, позовавайки се на официално становище от днес на новия собственик на Плама - Highway Logistic Centre.

Базираната в България Highway Logistic Centre закупи през миналата година втората по големина рафинерия на Балканите, обявявайки намерението за рестартиране на остарелите инсталации през 2008 г. за първоначална обработка на около 600 хил. т. (12 хил. барела на ден) суров петрол на година.

Нека припомним, че рафинерията не функционира от 1999 г.

„Sinopec са наш основен бизнес партньор. Те ще инвестират в обновяването и разширяването на производствения капацитет на завода до 2 млн. т (40 хил. барела на ден) от суровината на година“, е съобщил пред Reuters Ивайло Иванов, представляващ Highway Logistic Centre.

Той е отказал да коментира дали Sinopec или China Petroleum & Chemical Corp ще получат в замяна дял от Плама. Иванов не пожелал да обяви и стойността на инвестицията, която Sinopec ще вложи в рафинерията в Северна България, като допълнил, че предстои визита на делегация от корпорацията идната седмица.

Новите собственици на Плама обявиха преди време, че ще инвестират между 20 и 30 млн. евро (44.46 млн. щ. д.) за подновяване на дейността на компанията, като на последващ етап са предвидени други 80 до 120 млн. евро за реформиране на рафинерията.

От Highway Logistic Centre са обявили, че суровият петрол ще се доставя от Русия. Компанията е част от холдингова структура, притежаваща дялове в руски петролни компании и бизнес партньорства във Великобритания и Китай, допълнил Иванов.

Рафинерията бе придобита от сегашния собственик Highway Logistic Centre за 44.44 млн. лв. в средата на юни. Преди това се проведоха няколко неуспешни опита за продажбата й, като продажната цена стартира от 59 млн. лв.

В пакет с площадката бяха продадени 3321 декара терен, инфраструктурата, сгради, съоръжения, машини, транспортни средства, стопански инвентар, материали, ремонтен парк, железопътна гара, пожарни автомобили и линейки, действащата пречиствателна станция.

Според обявените условия на продажбата новите собственици нямат задължение за определен вид производствена дейност на площадката, сами ще решават съдбата на съоръженията, няма да изплащат и дълговете на "Нова Плама", които са надхвърлили 300 млн. лв.

През 90-те години рафинерията сменя собствениците си на няколко пъти след първоначалната й приватизация. Критиците смятат, че различните притежатели на Плама са източвали компанията, довело до обявяването й в несъстоятелност през миналата година.

Енергийните анализатори са на мнение, че нарастващото търсене на горива в страните от Централна и Източна Европа - във връзка с разрастващата се икономики в региона, ще доведе до нуждата от по-голям капацитет на рафинериите за преработката на петрола в крайни продукти.

Друга българска рафинерия - Нефтохим Бургас, собственост на руската компания LUKOIL, покрива около 80% от нуждата за моторни горива в страната.