Novo Nordisk за кратко изпревари LVMH като най-ценната компания в Европа
Датският производител на лекарства Novo Nordisk за кратко измести LVMH от позицията на най-ценната листвана на борсата компания в Европа в рамките на търговията в петък, с което сложи край на продължилото 2 години и половина господство на френската луксозна група.
LVMH, най-големият търговец на луксозни стоки на дребно в света, съобщава Reuters, пострада от нарастващите опасения относно перспективите пред китайската икономика.
Междувременно Novo е на вълната на търсенето на своите високоефективни лекарства за диабет и отслабване Ozempic и Wegovy, което доведе до рекордно високи приходи, както и до скок в цените на акциите на компанията.
Акциите на Novo са се повишили с около 17%, откакто на 8 август компанията обяви, че мащабно проучване е показало, че Wegovy има и ясно изразена полза за сърдечносъдовата система, което увеличи надеждите ѝ, че то може да надскочи имиджа си на лекарство за подобряване на начина на живот.
В резултат на това пазарната капитализация на Novo Nordisk скача до 421 млрд. долара, включително нелистваните акции, сочат данни на Refinitiv и разкритията на компанията за броя на акциите й.
В онзи момент френската LVMH има пазарна капитализация от 420,97 млрд. долара, като тя е най-голямата листвана компания в Европа от февруари 2021 г. насам, когато измества от първото място групата за потребителски стоки Nestlе.
Малко по-късно пазарната стойност на LVMH отново излиза на първо място, достигайки 423,9 млрд. долара, докато тази на Novo остава на ниво 421,9 млрд. долара.
Цената на акциите на Novo се е утроила през последните три години, докато тази на LVMH, която е дом на модните марки Louis Vuitton и Dior, се е удвоила.
"Приближаването на Novo до LVMH като компания с най-голяма пазарна капитализация в Европа е отражение на неотдавнашния успех на продуктите на датския фармацевтичен производител, докато последните тенденции при френската група са по-различни", казва Марсел Щотцел, портфолио мениджър на Fidelity European Fund и Fidelity European Trust, добавяйки, че акциите и на двете компании остават на ключови позиции в неговите фондове.
Тези на Novo са близо до рекордно високи стойности, което показва, че инвеститорите оценяват стратегията, която дава на компанията значителни конкурентни предимства на пазара на лекарства срещу затлъстяване. Той се очаква да достигне 100 млрд. долара годишни продажби в рамките на едно десетилетие. По данни на Barclays понастоящем продажбите възлизат на около 6 млрд. долара.
"Пазарният дял би трябвало да бъде разделен сравнително поравно между Novo Nordisk и Eli Lilly, двете основни компании, които разработват лечения за затлъстяване", смята Аксел Пинон, член на инвестиционния комитет на Carmignac.
Очаква се Eli Lilly and Co да получи одобрение за своя сходен медикамент за отслабване Mounjaro за американския пазар по-късно тази година.
На 8 август Novo съобщава, че данните от проучването показват, че Wegovy намалява риска от голямо сърдечносъдово събитие като инсулт с 20% при хора с наднормено тегло или затлъстяване с анамнеза за сърдечно заболяване, което е повече от очакваното. Този резултат може да помогне за убеждаването на застрахователите и здравните власти да покриват разходите за Wegovy, които в САЩ са 1300 долара на месец, за по-широк кръг пациенти.
"Тези резултати намаляват риска за бъдещата крива на приемане на тези лекарства, което оправдава подобна пазарна стъпка", казва Пинон от Carmignac.
Според анализатори повишаването на цената на акциите на Novo вероятно ще увеличи ролята им в регионалния индекс STOXX 600, което може да привлече повече притоци от пасивни инвеститори.
Опасенията за отслабването на китайската икономика влошиха настроенията към LVMH, която притежава също така луксозния производител на коняк Hennessy и американската бижутерска компания Tiffany.
В началото на 2023 г. акциите на европейските компании за луксозни стоки поскъпнаха, тъй като инвеститорите възлагаха надежди за бързо икономическо възстановяване, след като Китай отмени ограниченията, свързани с Covid-19. Но последните данни и кризата в сектора на недвижимите имоти влошиха перспективите пред икономика № 2 в света, което се отрази на луксозния сектор, който е силно зависим от китайските потребители.
"Налице е поредица от по-слаби от очакваното данни, а нежеланието на китайските власти да предложат големи количества стимули подкопава перспективите пред тези търговци на луксозни стоки на дребно, които имат голям ръст на приходите, идващи от Китай", казва пазарният анализатор на City Index Фиона Чинкота.