На база на предварителни данни и оценки се очаква салдото по консолидираната фискална програма (КФП) на касова основа към месец април 2017 г. да бъде положително в размер на 1.601 млрд. лв. (1,6% от прогнозния БВП), съобщават от пресцентъра на Министерството на финансите.

Основни параметри по КФП на база предварителни данни и оценки:

Приходите и помощите по КФП към април 2017 г. се очаква да бъдат в размер на 12.058 млрд. лв. (34,0% от годишния разчет). Съпоставени със същия период на предходната година, данъчните и неданъчните приходи нарастват със 780,5 млн. лв. (7,2%), докато постъпленията от помощи са по-ниски. Изпълнението при помощите спрямо годишните разчети за 2017 г. се очаква да бъде 16,7%.

Разходите по консолидираната фискална програма (вкл. вноската на Република България в бюджета на ЕС) към април 2017 г. се очаква да бъдат в размер на 10.457 млрд. лв., което е 28,4% от годишния разчет. Разходите за същия период на миналата година са в размер на 9.818 млрд. лева.

Нарастването спрямо същия период на предходната година е главно поради по-високия размер на социалните и здравноосигурителните плащания, базов ефект при разходите за пенсии от увеличението им от юли 2016 г., разходите за субсидии и ръст на осигурителните вноски, свързан с увеличения размер на осигурителната вноска за фонд „Пенсии за лицата по чл. 69“ с 20 пр. п. спрямо 2016 г.

Частта от вноската на Република България в бюджета на ЕС, изплатена към 30.04.2017 г. от централния бюджет, възлиза на 285,6 млн. лв.

Данните за изпълнението на бюджета към края на март:

По данни от месечните отчети на първостепенните разпоредители с бюджет салдото по КФП на касова основа към месец март 2017 г. е положително в размер на 1.058 млрд. лв. (1,1% от прогнозния БВП) ) и се формира от излишък по националния бюджет в размер на 983,6 млн. лв. и излишък по европейските средства в размер на 74,5 млн. лева, съобщават от пресцентъра на Министерството на финансите.

Постъпилите приходи и помощи по КФП към март 2017 г. са в размер на 8.837 млрд. лв. или 24,9% от годишните разчети. Съпоставени със същия период на предходната година, данъчните и неданъчните приходи нарастват с 665,0 млн. лв. (8,5%), докато постъпленията от помощи са по-ниски. Изпълнението при помощите спрямо годишните разчети за 2017 г. е 14,2%.

Общата сума на данъчните постъпления, вкл. приходите от осигурителни вноски, възлиза на 7.288 млрд. лв., което представлява 26,0% от планираните за годината приходи. Съпоставено с март 2016 г. данъчните постъпления нарастват номинално с 10,5% (692,1 млн. лв.). В структурно отношение най-значителен ръст се отчита при постъпленията от косвени данъци.

Приходите от преки данъци са в размер на 1.330 млрд. лв. или 26,1% от предвидените в разчетите за годината, като спрямо март 2016 г. нарастват със 126,7 млн. лв. (10,5%).

Приходите от косвени данъци са в размер на 3.714 млрд. лв., което е 26,5% от разчетите за годината. Съпоставено с март 2016 г., постъпленията в групата нарастват с 304,2 млн. лв. (8,9%). Постъпленията от ДДС са в размер на 2.522 млрд. лв. или 28,7% от планираните. Съпоставени с предходната година, приходите от ДДС нарастват с 228,8 млн. лв. (10,0 %). Размерът на невъзстановения ДДС към 31.03.2017 г. е 80,0 млн. лева. Ръст се отчита и при приходите от акцизи, които възлизат на 1.132 млрд. лв. (22,5% от разчетените за годината), като спрямо март 2016 г. нарастват с 6,0% или 63,7 млн. лева. Постъпленията от мита са 50,8 млн. лв. или 30,6% от разчета за годината.

Постъпленията от други данъци (вкл. имуществени данъци и др. данъци по ЗКПО) са в размер на 310,0 млн. лв. или 31,3% изпълнение на годишните разчети.

Приходите от социално и здравноосигурителни вноски са 1.933 млрд. лв., което представлява 24,4% от разчетените за годината. Съпоставено с първото тримесечие на предходната година, приходите от осигурителни вноски нарастват номинално с 14,0% (237,3 млн. лева).

Неданъчните приходи са в размер на 1.172 млрд. лв., което представлява 24,6% изпълнение на годишните разчети.

Приходите от помощи са в размер на 376,2 млн. лв. или 14,2% от планираните за годината. При съпоставка на постъпленията в частта на помощите с предходната година, следва да се има предвид базовият ефект през 2016 г. от възстановените от ЕК на България сертифицирани разходи от края на 2015 г., когато бе пикът на плащанията по проектите от предходния програмен период 2007-2013 г.

Разходите по КФП (вкл. вноската на Република България в бюджета на ЕС) към март 2017 г. възлизат на 7.779 млрд. лв., което е 21,2% от годишните разчети. За сравнение, разходите по КФП за същия период на 2016 г. бяха в размер на 7.234 млрд. лева. Нарастването на разходите спрямо март 2016 г. е основно поради по-високия размер на социалните и здравноосигурителните плащания, базов ефект при разходите за пенсии от увеличението им от юли 2016 г., разходите за субсидии и ръст на осигурителните вноски, свързан с увеличения размер на осигурителната вноска за фонд „Пенсии за лицата по чл. 69“ с 20 пр. п. спрямо 2016 г.

Нелихвените разходи са в размер на 7.174 млрд. лв., което представлява 20,8% от годишните разчети. Текущите нелихвени разходи към март 2017 г. са в размер на 6 834,3 млн. лв. (24,1% от разчета за годината), капиталовите разходи (вкл. нетния прираст на държавния резерв) възлизат на 340,1 млн. лв. (5,5% от разчетите към ЗДБРБ за 2017 г.). Лихвените плащания са в размер на 391,3 млн. лв. или 47,3% от планираните за 2017 година.

Частта от вноската на Република България в бюджета на ЕС, изплатена към 31.03.2017 г. от централния бюджет възлиза на 213,7 млн. лв.

Размерът на фискалния резерв към 31.03.2017 г. е 12,6 млрд. лв., в т.ч. 11,8 млрд. лв. депозити на фискалния резерв в БНБ и банки и 0,8 млрд. лв. вземания от фондовете на Европейския съюз за сертифицирани разходи, аванси и други.