Вендинг машините са навсякъде в Япония. В страната на всеки 25 души има по една машина, която предлага от напитки и храни до играчки и будистки сувенири.

Вендинг машините в страната на изгряващото слънце са генерирали приходи в размер на 42 млрд. долара през 2015 г. Местната компания за напитки Dydo Drinco разчита почти изцяло на продажбите чрез машини, като 80% от приходите идват именно от там. Но в динамичен пазар, където конкуренция са денонощните магазини, предизвикателството да задържиш потребителите е доста сериозно.

Президентът на Dydo Томия Такаматсу осъзнава това и полага усилия да промени профила на клиентите си, които са мъже на средна възраст, работещи в офис.

„Искаме да привлечем нова група клиенти, включително млади хора, студенти и чуждестранни туристи“, посочва Такаматсу, цитиран от CNN. Компанията вече е правила инвестиции в тази посока, чрез нови говорещи вендинг машини, които дават шанс на клиентите да спечелят бонус напитка чрез игра на рулетка. Сега обаче производителят на напитки се цели още по-високо със своите 280 хил. машини из Япония.

Компанията е разработила собствено приложение за смартфони, посредством което потребителите могат да трупат точки, докато използват вендинг машини, които гарантират редица награди. Системата е свързана с Line – най-популярната апликация за чат в Япония и с видео игри, като Final Fantasy и Dragon's Quest.

Приложението е достъпно само на японски, което го прави неизползваемо за чуждестранните туристи. Dydo и други компании вече реагират на проблемите, използвайки вендинг машини, разполагащи с меню на няколко езика.

„Вендинг машините са част от японската култура. Искам туристите да изживеят опита от вендинг машините и да ги използват по-често“, казва Такаматсу.

Чрез свързването на смартфоните с машините компаниите виждат възможност да събират данни за потребителското поведение.

Друга идея е потребителите да могат да поръчват напитките си от дистанция, след което само да ги прибират, когато минават покрай машините.

Размишленията по тези идеи е работа на Митсухиро Сака, генерален мениджър на заводите Fuji Electric, които произвеждат над 100 хил. вендинг машини годишно.

“Изискванията на клиентите стават все по-сложни и по-сложни, но ние сме инженери. Колкото по-предизвикателна е една задача, толкова по-мотивирани сме“, казва Сака.