Повечето хората приемат заплатата си за окончателна цифра и не се и надяват да получат повече. Всъщност има начини да си издействаме по-голямо възнаграждение, и те не са толкова трудни.

Преобладава мнението, че единственият начин да получите увеличение на заплатата си е да бъдете повишени, но според Wall Street Journal това не е вярно. Независимо каква позиция заемате, винаги има начини да накарате шефа ви да ви оцени.

След като се допита до мнението на специалисти по човешките ресурси и мениджъри на компании, изданието публикува няколко съвета, които могат да ви помогнат да получите парите, които наистина заслужавате.

1. Слушайте шефа си внимателно.

Не е достатъчно само да работите здраво и да постигате повече от останалите в компанията – важното е шефът ви да вижда това. Не страдайте от излишна скромност и не позволявайте на успехите ви да останат незабелязани – трябва да се знае, чия е заслугата за всяко едно постижение на фирмата.

Честа грешка, която хората правят е да си мислят, че знаят какво искат мениджърите или казано с други думи, какво евентуално те биха одобрили или не би им харесало.

Предполагането е грешен ход – не се притеснявайте да питате. Ако трябва поискайте среща с шефа и го попитайте директно какво точно се очаква от вашата работа.

2. Поставяйте си цели.

Много компании предвиждат бонуси за служителите си при постигане на определени цели. От самото ви постъпване на работа вие трябва да сте запознати с тези възможности и да ги преследвате. Непрекъснато си поставяйте цели и след успешното изпълнение на всяка от тях вдигайте летвата още по-високо.

От подобни стимули имат полза както служителите, така и самата компания. Системите на изплащане на бонусите са особено разпространени в САЩ. Проучвания там са установили, че компаниите, които изплащат такива, постигат рекордно високи резултати – логиката е проста - всеки служител желае да получи бонус, следователно се стреми да постигне поставените цели и то в надпревара с останалите си колеги.

3. Поискайте си увеличение сами.

Има случаи, в които съвсем спокойно може да го направите - ако за длъжността, която изпълнявате не достигат хора и ви възлагат допълнителни задължения, ако за професията и квалификацията, която имате има голямо търсене и се знае, че други фирми предлагат по-големи възнаграждения отколкото вашата, ако ви преместят в друг отдел, където по традиция заплатите са по-високи, то вие съвсем резонно можете да поискате преразглеждане на заплатата ви.

4. Разберете какви са комисионните за намиране на нов клиент.

Някои компании изплащат комисионни за намирането на нови клиенти. Разберете дали има такава практика във вашата фирма и се постарайте да направите всичко възможно, за да ги получите.

5. Възползвайте се от отстъпките, които фирмата дава.

Много работодатели предлагат отстъпки и преференциални условия за служителите си.
В някои компании служителите могат да закупуват акции с голяма отстъпка – ако сте достатъчно съобразителни можете сами да си спечелите допълнителни доходи.

6. Не подценявайте малките неща.

Може би вашата фирма предлага допълнителни екстри, за които не сте се и замисляли.
Например много компании заплащат допълнителни квалификационни курсове за служители.

Това не е точно допълнителен доход, но си струва. Образованието е важно нещо и може би рано или късно ще ви се наложи да изкарате курсовете и да платите за тях от собствения си джоб.

За това гледайте на такива възможности като на инвестиция – не само ще повишите квалификацията си, което на по-късен етап може да се окаже много важно за кариерата ви, но и някой друг ще плати за това.

7. Потърсете финансов съветник.

Този съвет е предимно за заемащите ръководни постове. В проучване на Wall Street Journal, много от запитаните директори на компании заявяват, че въпреки опитът им в управлението на самата компанията, когато става въпрос за личните им финанси се чувстват несигурни.

За това няма нищо лошо в това да се потърси съвет от финансов консултант. Все пак личните финанси са нещо различно от фирмените задължения и да изслушате специалист по въпроса няма да ви навреди.