Тази седмица американският стартъп Upside Foods, който отглежда животински клетки, за да произвежда месо без да се убиват животни, получи зелена светлина за методите си на производство от Агенцията за контрол на храните и лекарствата в САЩ (FDA).

"Това е важна стъпка към нова ера в производството на месо и аз съм много въодушевен от идеята, че американските потребители ще имат шанса да се хранят с много вкусно месо, произведено директно от животински клетки", заяви Ума Валети, съосновател и изпълнителен директор на калифорнийската компания.

Продуктът се отличава от заместителите от растителен произход като бифтеците на основата на соя и други съставки, които имитират структурата и вкуса на месото, но не съдържат животински протеини.

Агенцията за контрол на храните и лекарствата в САЩ е разгледала над 100 страници данни от компанията за методите ѝ на производство. В отделно комюнике органът обяви, че няма допълнителни въпроси на този етап относно заключенията си във връзка с безопасността на продуктите на Upside Foods.

Тази констатация обаче не е процес на одобрение. Тя премахва ключово регулаторно препятствие и може да доведе Upside Foods една стъпка по-близо до това да продава продуктите си на пазара на САЩ. На практика обаче компанията ще трябва да преодолее още много бариери, сред които и проверки на земеделското министерство на САЩ, преди да може да лансира продуктите си на пазара.

Предприемачът кардиолог

Ума Валети е кардиолог, чиято мечта винаги е била да намери различен начин за производство на месо, разказва сайтът NPR. Идеята за лабораторния подход му хрумва преди 15 години, когато работи в Mayo Clinic с пациенти, претърпели сърдечен удар. Там той осъзнава възможността за производство на месо директно от животински клетки.

Причината да се фокусира върху тази идея е разочарованието му от начина, по който работи индустрията за месодобив. Това го кара да стане вегетарианец.

Той все пак е наясно, че по-голямата част от хората са месоядни и не биха направили радикална промяна в менюто си въпреки увеличаващите се през последните години апели да се консумира по-малко месо заради климатичните промени. Средно, един американец продължава да консумира над 100 кг годишно, отбелязва NPR.

С идеята да създаде възможно най-близък до месото лабораторно отгледан продукт Валети започва да набира средства и стартира Upside Foods през 2015. През годините привлича големи инвеститори, сред които Бил Гейтс и Джон Дюър. Днес компанията е оценена на над 1 милиард долара. Някои от най-големите компании, занимаващи се традиционно месопроизводсто, като например Tyson и Cargill, също са сред инвеститорите.

Отнема години експерименти на екип от биолози, биохимици и инженери, за да превърнат концепцията за лабораторно месо в безопасен продукт за консумация. ‘‘Хората казваха, че това е научна фантастика“, разказва Валети, чиято компания ще може да произвежда над 20 000 килограма култивирано месо годишно, ако получи категорично одобрение за продажба.


3D принтирани пържоли в ресторантите в ЕвропаRedefine Meat се надява на успех, предлагайки алтернатива на месото, добито по конвенционален начин
Конкуренцията се увеличава

Upside Foods може да има огромна конкуренция, когато се стигне до етапа на масово проникване на пазара на култивираното месо.

Над 80 компании имат амбицията да произвеждат такъв продукт, за да могат хората да консумират животински протеини с по-малко влияние върху околната среда, отколкото има интензивното отглеждане на животни и без животните да страдат.

Стартъпът Eat Just, конкурент на Upside Foods, е първият, получил разрешително за пускане на пазара на изкуствено месо в Сингапур през 2020 г., припомня AFP.

Good Meat, част от Eat Just, Inc, получи възможност да сервира култивирано пилешко месо по време на срещата на върха за климата COP-27, след като продуктът направи своя дебют в Сингапур, съобщава NPR.

Миналата година Eat Just подписа споразумение с производител на оборудване за разработването на огромни контейнери, в които се надява да произвежда пилешко и говеждо месо в голям мащаб, припомня AFP.

Компанията Sci-Fi Foods пък иска да слее култивираното говеждо с рецепта, базирана на растителна основа, за да създаде, т. нар. ‘‘хибриден’’ бургер.

Готови ли за потребителите за лабораторна пържола?

Растежът на инвестициите в такива компании е тласнат от промяната в нагласите на потребителите относно това какво консумират и как то влияе на околната среда, коментира NPR. Около една трета от всички причинени от човека вредни емисии идват от производството на храна – учените предупреждават, че е невъзможно да се преодолеят ефективно проблемите с климата, без да променим агрикултурата.

Кравите в Нова Зеландия ще се оригват по-малко. За по-ниски емисии на метанДо 2050 г. Нова Зеландия се ангажира да намали емисиите на биогенен метан с до 47%
Производството на говеждото има особено голямо негативно влияние върху околната среда, защото изисква много земя за отглеждане на животните и е водещ виновник за емисиите на метан.

Въпреки че идеята за ‘‘отгледано‘‘ в контейнер месо звучи отблъскващо за много хора, нововъзникващата тенденция има потенциал на пазара. Според проучване на потребителските нагласи, цитирано от NPR, 88% от поколението Z казват, че са склонни поне да опитат култивирано месо, същия отговор са дали и 77% от т.нар. “Baby boomer” поколение.

Консуматорите, запознати с ефектите на месодобивната индустрия върху околната среда, вероятно ще са първите купувачи на лабораторно месо, но за значителен растеж на пазара продуктът трябва да имат добър вкус и да е на добра цена. Затова главната цел на Upside Foods е да пласира своето лабораторно месо на адекватни пазарни цени, казва Ума Валети, добавяйки, че е наясно, че това ще отнеме време.

В очакване да могат да сервират на хората лабораторно месо, което за момента е твърде сложно и скъпо за производство, други компании искат да завладеят пазара на храни за домашни любимци, коментира AFP. В крайна сметка към момента по-лесно е с такъв продукт да бъдат задоволени домашните любимци, отколкото собствениците им.