Щандът се намира в дъното на коридора, в една от седемте зали на Световния мобилен конгрес, изложението на телекомите, организирано миналата седмица в Барселона. Невъзможно е да го пропуснете – петте бели букви N.O.K.I.A. блестят от близо десет метра разстояние, пише френският вестник Les Echos.

Площта е голяма – стотици квадратни метри за приемане на клиенти, партньори и журналисти. Но търпата се събира около малка маса, дълга едва няколко метра. Фотоапаратите и камерите работят трескаво, хората се блъскат, за да се доближат. Именно тук е представен 3310, митичният мобилен телефон на финландската марка, пуснат през 2000 г., който е продаден в над 120 милиона екземпляра.

Този мобилен телефон, който функционира само с 2G, има малък екран, но поддържа играта Snake, отвлече вниманието от смартфоните, показани от LG, Sony и Huawei. Той не е продаван от Nokia. Компанията се отказа от мобилните телефони преди четири години. Финландската компания HMD Global, създадена миналата година, придоби правата за експлоатиране на марката. Тя се надява да се възползва от все още голямата известност на марката в света на мобилните телефони, за да развие дейността си.

Възобновяване на интереса

Възраждането на 3310 е само едно намигване. HDM предлага цяла гама от смартфони. Nokia не е против възобновяването на интереса на медиите и на широката публика към марката. Тъкмо напротив. Тя се надява да се възползва не само от гледна точка на приходи, но и на имидж. Компанията се надява възраждането на митичния мобилен телефон да допринесе малко повече за връщането на легендата Nokia, която вече е преживяла немалко възраждания от всякакъв вид и стратегически завои на 180 градуса.

Финландската компания, родена на брега на река Нокианвирта преди 152 години, е продавала всякакви продукти, но мобилните телефони й носят най-голяма слава и богатство. Първоначално тя е съсредоточена на местния пазар и изпълнява държавни поръчки и се появява реално на картата на света през 1987 г., когато Михаил Горбачов, по онова време лидер на СССР, се обажда на министъра си на комуникациите по мобилен телефон Nokia. Хубава реклама, която поставя началота на възхода на компанията в телекомуникациите.

Радикално решение

През 90-те години на миналия век телефоните на Nokia се продават като топъл хляб. Здрави, надеждни, с добро представяне, те стават символ на мобилните телефони. Финландската компания, която се отказва от дейността си извън телекомуникациите, държи до 40% от продажбите на пазара. Оборотът, приходите и борсовата капитализация растат (300 млрд. евро през 2000 г.). Nokia генерира сама близо 20 на сто от БВП на Финландия, която често е наричана „Нокиаленд“. Това прави срива й още по-тежък.

Съсредоточена в запазването на лидерската си позиция, компанията не вижда промяната с появата на смартфоните. Бавно, но сигурно финландската компания губи позиции. За да се измъкне от тежкото положение, Nokia опитва съюз с Microsoft, друг голям губещ от мобилния интернет. Две години по-късно, когато загубите нарастват, компанията се решава на немислима стъпка – продава бизнеса си с мобилни телефони на Micorsoft за малко над седем милиарда долара. Радикално решение за избягване на фалит и спасяване на всичко, което все още можеше да се спаси.

След като се освобождава от телефоните, Nokia се съсредоточава върху телекомните мрежи, дейност, която безуспешно опитва да продаде няколко години по-рано. Свикнала да доминира на своя пазар в продължение на десет години, компанията се озовава в позицията на догонващ. Не е лесно да се водят преговори с най-големите телекоми в света.

Преди всичко Nokia, която купува няколко години по-рано телекомния отдел на германската компания Siemens, е позиционирана единствено на мобилни мрежи за разлика от големите си конкуренти Ericsson и Huawei, които имат и фиксирани мрежи и инвестират милиарди долари всяка година в научно-развойна дейност.

Разширяване на компетенциите

За да оцелее, Nokia трябва да разшири компетенциите си. За две години тя успява да сложи ръка върху един от паметниците на финландската индустрия – Alcatel-Lucent. Сделката обещава да създаде нова компания номер едно в света с 110 000 служители, способни да се развиват на всички пазари и най-вече на доходоносния американски пазар. Nokia и нейните ръководители ръководят новата компания. Финландският гигант се е поучил от грешките си и от грешките на сектора, където сливанията често разочароват, най-вече заради проблеми с организацията.

Една година след финализирането на транзакцията, която е успешна въпреки различната корпоративна култура на двете компании, облаците не изчезват напълно от хоризонта. Пазарът на телекоми остава особено труден. Търсенето е слабо. Почти навсякъде в света телекомите намаляват инвестициите си в мобилни телефони. Инсталирането на 4G в развитите страни бързо завършва и в резултат на това покупките на оборузване намаляват заедно с оборота (-10% през 2016 г.).

Nokia не е единствената, която изпитва затруднения. Нейният съсед Ericsson увеличава плановете за преструктуриране, за да запази маржовете си. И двете компании губят от борсовата си стойност през 2016 г.

В авангарда на 5G

За да се върне към растеж и да подобри рентабилността си, Nokia инвестира все повече в софтуер и „клауд компютинг“, тъй като виртуализацията и автоматизацията на мрежите може да се превърне в норма в бъдеще. Компанията мести пешките си, за да бъде на предни позиции в 5G, следващото поколение мобилни технологии, което трябва да ускори 1000 пъти представянето на телекомните мрежи и да вдъхне истински живот на интернет на нещата.
Технологията все още не е готова, но именно сега се определят нормите, така че се води тежка битка. Телекомите увеличават експериментите и тестовете, за да опитат да повлияят на технологичния избор на клиентите. 5G присъстваще на всички щандове на изложението в Барселона. Още от тази година Nokia ще работи с Verizon по тестове в САЩ.

„5G е на път да стане реалност“, каза Раджеев Сури при визитата си в каталунската столица. Многобройните потребители на мобилни телефони в света, които все още нямат достъп до 4G, трудно ще му повярват. Но финландската компания трябва да покаже на клиентите, партньорите си и на цялата индустрия, че играе в лигата на големите и че те ще трябва да разчитат на нея в бъдеще. Един феникс никога не трябва да бъде погребван.