Нов провал дискредитира космическите амбиции на Япония
Новата японска ракета със средна мощност се провали при дебютния си полет в Космоса във вторник, след като двигателят на втората степен не се запали, както беше планирано.
Това е удар върху усилията на местната компания производител да намали разходите, нужни за достъп до космическото пространство, и да влезе в реална конкуренция със SpaceX на Илон Мъск, акцентира Reuters.
Високата 57 метрa ракета H3 се издига без проблеми от космодрума “Танегашима”, показва предаване на живо, излъчено от Японската агенция за аерокосмически изследвания (JAXA), но след като достига Космоса, двигателят на втората степен на ракетата не успява да запали, което налага намеса от страна на наземните екипи.
"Беше решено, че ракетата не може да завърши мисията си, така че беше изпратена команда за унищожаване", казва по време на старта представител на JAXA, цитиран от новинарската агенция.
Първата разработена от Япония ракета от три десетилетия насам - H3, трябваше да достави в орбита АЛОС-3 - сателит за наблюдение на Земята и засичане на природни бедствия. Той е оборудван и с експериментален инфрачервен сензор, предназначен за откриване на изстрелвания на балистични ракети от страна на Северна Корея, съобщава още Reuters и цитира конструкторите на H3 - Mitsubishi Heavy Industries (MHI), които потвърждават провала, без обаче да дават допълнителна информация.
Да гледаш към Космоса и Земята едновременно - японски стартъп знае как Iwaya Giken работи по проекта от 2012 г. и твърди, че е разработила пасажерски балон, способен да се издигне на височина 25 км
Компанията изчислява, че разходите за едно изстрелване на H3 ще бъдат наполовина по-ниски от тези на нейния предшественик H2, което ще ѝ помогне да заеме подобаващо място на този пазар, все повече доминиран от ракетата за многократна употреба Falcon 9 на SpaceX.
В доклад, публикуван през септември обаче, Центърът за стратегически и международни изследвания определя цената на изстрелването на Falcon 9 в ниска околоземна орбита на 2600 долара за килограм. Еквивалентната цена за H2 е 10 500 долара, което означава, че MHI има да извърви още много път, дори следващият тест да е успешен.
Задвижвана от нов, по-прост и евтин двигател, който включва 3D отпечатани части, H3 е предназначена да извежда правителствени и търговски спътници в околоземна орбита и да превозва доставки до Международната космическа станция. Като част от задълбочаващото се сътрудничество на Япония със Съединените щати в областта на космическите изследвания, тя евентуално ще превозва и товари до лунната станция Gateway, която американската космическа агенция НАСА планира да изгради като част от програмата си за връщане на човека на Луната, припомня още Reuters.
Успех във вторник щеше да изведе японската ракета в Kосмоса преди планираното по-късно тази година изстрелване на тази от по-нисък клас Ariane 6 на Европейската космическа агенция (ЕКА).
Този неуспешен опит е пореден провал на японската космическа програма, след като миналия месец JAXA прекрати предходното изстрелване заради неочаквани проблеми.
"За разлика от предишните отлагания обаче, този път беше пълен провал", казва Хиротака Ватанабе, професор в Университета в Осака, който има дългогодишен опит в политиката за Космоса, цитиран от информационната агенция. "Това ще окаже сериозно въздействие върху бъдещата космическа политика на Япония, космическия бизнес и технологичната конкурентоспособност на страната".