Строителството на първия тунел за кораби в света скоро ще започне в Западна Норвегия, след като правителството одобри финансиране за старта на проекта.

Норвежката брегова администрация предложи план за финализиране на тръжна процедура през 2021 г. и началото на строителните работи през 2022 г., преди съоръжението да бъде открито през 2025 или 2026 г.

Дългият 1.7 километра тунел ще бъде достатъчно голям, за да може товарните кораби и повечето кораби от крайбрежния плавателен флот да преминават през него.

Благодарение на тунела, корабите ще се движат по-безопасно в района, който се смята за една от най-опасните зони за плавателни съдове по крайбрежието на Норвегия. Много от круизните кораби обаче ще са прекалено големи за тунела.

Безопасността на първо място

Екипът, който стои зад проекта, известен като Stad Ship Tunnel, твърди, че той е “предпоставка” за засилване на безопасността и плаващите в Западна Норвегия.

Има предложения от повече 100 години за изграждането на подобен тунел, който ще позволи заобикалянето на полуостров Стад, където комбинацията от вятър, океански течения и вълни затруднява преминаването на плавателни съдове с всякакви размери.

Според Бреговата администрация на Норвегия викингите дърпали корабите си по сушата, за да избягват плаването около Стад в лошо време.

От организацията обясняват, че океанските течения и топографията на морското дъно създават трудни и често неочаквани условия за плаване.

Западното крайбрежия на Норвегия е известно най-вече със своите живописни фиорди, но районът е икономическа сила в рибарството и аквакултурите. Норвегия вече изнася отглеждана в развъдници и дива риба за над 150 държави, а индустрията се очаква да отчете голям растеж в идните години.

Този робот-змия може да поправя тръбопроводи на океанското дъноТой може да бъде държан на докинг станция при дълбочина до 500 метра в продължение на шест месеца без да бъде връщан на повърхността

Голяма част от транспорта на крайбрежните стоки обаче се осъществява по суша, което до голяма степен се дължи на рисковете от плаването около Санд. Според транспортна компания около 20% от плавателните съдове биват забавяни в Санд, което пък крие рискове за качеството на стоките.

По-краткият и по-безопасен път през тунела би трябвало да доведе до установяването на по-надеждни кратки морски маршрути по западното крайбрежие на Норвегия.

Финансирането е осигурено

Необходимите за началото на проекта 75 млн. шведски крони (8.7 млн. долара) първоначално бяха изключени от проектобюджета на Норвегия за 2021 г., въпреки че проектът беше включен в Националния транспортен план на страната.

Опозиционните партии обаче подеха лобистка кампания, а подкрепата от страна на Прогресивната партия, която е бивш член на управляващата коалиция, беше от ключово значение за промяната на намеренията на правителството. Общата стойност на проекта се очаква да достигне 2.8 млрд. норвежки крони (325 млн. долара), информира Forbes.