Товарните камиони гълтат все повече дизел, замърсявайки градове и села, подхранвайки климатичните промени.

Германия показа своя отговор на проблемната ситуация – електрически кабели, разположени нависоко, които захранват тежкотоварните автомобили.

Тестове на система, която позволява на камиони да черпят електроенергия от кабели, разположени над тях, бяха проведени на отсечка от 10 километра по една от магистралите в страната, съобщават германските власти, цитирани от CNN.

Това е първият подобен тест по обществените пътища на Германия.

Разработена от Siemens, системата позволява на тежкотоварни превозни средства със специално оборудване, монтирано на покрива, да се свързват с електрическите кабели, докато се движат с до 90 километра в час.

Веднъж свързани с кабелите над тях, камионите започват да се движат на електричество, а когато връзката бъде прекъсната, машините разчитат на хибридна система за задвижване.

Преовозните средства могат да проверяват дали в конкретния участък от пътя има налична система за електрозахранване с помощта на специални сензори.

От Siemenes посочват, че нейната система eHighway комбинира ефективността на електрическите релси и гъвкавостта на камионите. Друга полза е рязкото свиване на количеството отделяни вредни емисии.

Ползи по пътя

Експертите на Siemens казват още, че системата може да се интегрира със същестсуващата инфраструктура, което я прави практичен начин за намаляване на вредните емисии и разхода на енергия на места, където железопътният транспорт не може да проникне.

Отворената секция за тестове е част от важна транспортна връзка между летището във Франкфурт и близкия индустриален парк. Скоро още две отсечки по магистралата също ще бъдат отворени за опериране.

Германското правителство е похарчило 70 млн. евро за разработка на камиони, които могат да използват тази система за захранване. От Siemens посочват, че собствениците на камиони могат да спестят 20 хил. долара от гориво при пробег 100 хил. километа.

Ползи за околната среда

Транспортът с тежкотоварни машини е най-бързорастящият източник на търсене на петрол, сочат данни на International Transport Forum, който е част от Организация за икономическо сътрудничество и развитие.

Според организацията, транспортът на стоки по пътищата ще бъде отговорен за 15% от прогнозното увеличение на емисиите въглероден диоксид по света до 2050 г.

Колко електрически коли има в България?За последните 5 години броят на регистрираните електрически и хибридни автомобили у нас записа ръст от над 600%

Намаляването на вредните емисии в транспорта е една от ключовите цели на Парижкото климатично споразумение.

Проекти, като този в Германия, могат да бъдат част от решението на проблема.

„Захранваните с електричество камиони са конкретно ефективно решение по пътищата за въглеродно неутрален транспорт”, казва Рита Шварцерлюр-Зутер, държавен секретар в Германското федерално министерство по околната среда.

Тестове и демонстрации на системата са провеждани на отсечки със сходна дължина в Швеция и в близост до Лос Анджелис.