Хърватия иска да удвои вноса на руски природен газ, а „Газпром“ проявява интерес към местното корабостроене, пише „РБК Дейли“.

Загреб е заинтересуван от двукратно увеличаване на доставките на руски газ в страната и от участие в строителството на газопровода „Южен поток“. Това бе заявено на състоялата се вчера среща между руския министър на извънредните ситуации Сергей Шойгу и хърватския вицепремиер Дамир Поланчец, пишат хърватските медии.

От своя страна, „Газпром“ прояви интерес към покупката на корабостроителницата Brodosplit, намираща се в град Сплит, която позволява да се строят танкери за транспортиране на петролни продукти и втечнен газ. По време на срещата на Сергей Шойгу с Дамир Поланчец страните обсъдиха възможността за участие на хърватската страна в газопровода „Южен поток“.

Както твърди изданието Vecernji List, по време на преговорите също така е била повдигната темата за увеличаване на доставките на руски газ в Хърватия. Действащият в момента договор между националната енергийна компания INA и „Газпром“ предвижда доставката на 1.2 милиарда куб. м газ годишно, но през 2010 г. срокът му изтича, а Загреб настоява за увеличаване на ежегодната „газова“ квота до 2.5 милиарда куб. м.

Както разясни пред „РБК Дейли“ източник от „Газпром“, обсъждането с Хърватия на нейното потенциално участие в „Южен поток“ е само предварително сондиране на възможността за оптимизация на маршрута на газопровода и за никакви конкретни договорености не става дума в момента. Той не можа да коментира възможността за увеличаването на доставките.

Според анализатора на „Уникредит Атон“ Павел Сорокин „Газпром“ е заинтересуван от увеличаването на доставките за Хърватия, ако това позволят производствените обеми, тъй като европейската цена при всички случаи е най-изгодна, а също така увеличението на обема ще му позволи да укрепи ролята си като основен доставчик на газ за региона. Маршрутът на газопровода „Южен поток“ през Хърватия се разглежда като една от алтернативите на маршрута през Сърбия, отбелязва директорът на департамента за due diligence на НКГ „2К Аудит — Деловые консультации“ Александър Щок.

Сега, когато Сърбия ратифицира споразумението с „Газпром“ за този газопровод, Хърватия може да разчита само на отсечка от него. Но и отсечката би представлявала интерес за Загреб. В частност, това би позволило на Хърватия значително да намали зависимостта си от транзитните страни. Така например, в началото на 2006 г., именно балканските страни най-силно почувстваха недостига на газ заради руско-украинската „газова война“. Доставките на газ за Хърватия тогава намаляха с 33%.

Отклонение от „Южен поток“ ще позволи да се избегнат подобни проблеми, убеден е експертът. По време на преговорите министрите Шойгу и Поланчец са обсъдили също така промените в структурата на търговските отношения между Русия и Хърватия, основна роля в които играят енергийните ресурси. По данни, публикувани в местната преса, руската страна е проявила най-голям интерес към корабостроителната промишленост на Хърватия.

Вестник Slobodna Dalmacija твърди, че представители на „Газпром“ сериозно са се заинтересували от корабостроителницата „Brodosplit“, намираща се в Сплит. Възможностите на предприятието, при съответната модернизация, позволяват да се строят танкери за транспортиране на петролни продукти и втечнен газ, а също така тръби с голям диаметър за изграждането на тръбопроводи. Официално потвърждение на интереса на „Газпром“ към хърватските корабостроителници за момента не е последвало, но вече е известно, че делегация на хърватското министерство на промишлеността в най-скоро време трябва да пристигне в Москва, за да разкаже на потенциалните инвеститори интересуващите ги подробности по този въпрос.

Интересът на „Газпром“ към хърватските корабостроителници е напълно оправдан, смята Александър Щок. Руският монополист планира да увеличи обемите на производство на втечнен газ, тъй като именно под формата на втечнен газ се планира износа на част от „синьото гориво“, добито от Сахалин и Щокмановото находище. За тази цел на „Газпром“ са му необходими танкери, способни да транспортират втечнен газ, и той може да ги построи в Хърватия, където корабостроенето преживява в момента не най-добрите си времена и завод може да бъде продаден на напълно приемлива цена.

Източник: БГНЕС, Снимка: БГНЕС