Стотици милиони евро държавна помощ от германското правителство, предназначени за Opel, са заделени за операциите на компанията в Русия, информира Reuters, позовавайки се на интервю на един от попечителите на компанията във вестник Frankfurt Allgemeine Zeitung.

"Повече от 600 млн. евро от 4.5-те млрд. евро държавна помощ трябва да бъдат използвани за модернизирането на руската автомобилна индустрия, според плана на Magna," казва Дирк Пфайл пред печатното издание.

"Това означава, че скоро германските технологии в автомобилостроенето ще бъдат прехвърлени в Русия, а тук ще бъдат закрити работни места."

В четвъртък General Motors се съгласи да продаде 55-процентен дял от Opel на канадския производител на автомобилни части Magna и на руската Sberbank. Производителят на автомобили GAZ е индустриален партньор в сделката.

Тръстът Opel, създаден от Германското правителство, за да контролира 65-процентен дял в компанията и да направи така, че този дял да не бъде въвлечен в процедурата по фалит на GM, е одобрил продажбата.

Държавната помощ за Opel е гореща тема на фона на опасенията, че германските работни места и заводи могат да получат привилегировано отношение пред другите страни в Европа, като Великобритания и Белгия, където GM също има заводи.

Въпросът ще бъде разглеждан днес в Европейския парламент.

Magna и руските партньори на компанията са предложили закриването на около 10 000 работни места в Европа в опит да върнат рентабилността на компанията от 2011 г. Opel има 50 000 служители като половината от тях работят в Германия.

Frankfurter Allgemeine Sonntagszeitung цитира говорител на Magna, според когото ще бъдат закрити общо 10 500 работни места, 4 500 от които в Германия. Две трети от съкращенията ще засегнат работниците на поточните линии в заводите а останалите служители в администрацията.

В крайна сметка Opel ще може да произвежда 1.5-1.7 млн. автомобила с 40-45 000 служители в Европа, според председателя на компанията Карл-Петер Форстер.

Заводът на Opel в Бохум, който често се смята за сигурен кандидат за затваряне е в пълна безопасност според Форстер. Magna е предложила и четирите завода на компанията в Германия да продължат да работят.

Решението на GM да подкрепи Magna вместо белгийската RHJ оказа политическа подкрепа на канцлера Ангела Меркел преди предстоящите избори на 27 септември. Меркел силно подкрепяше офертата на Magna и обеща държавна помощ, за да бъде реализирана тя.

Други страни, между които Великобритания, Белгия и Испания, се очаква да допринесат към помощта по-късно, но засега не са ясни точните суми, тъй като се изчакват подробности за това къде ще бъдат закрити заводи и работни места.