Сърбия още не е завършила Коридор номер 10 - път, който с транзит по най-кратката връзка между Европа и Близкия Изток годишно носи приход от 180 милиона евро, пише днес белградският в. "Политика", цитиран от БТА.

Европа даде на Сърбия срок от три години да завърши тази пътна отсечка, т.е. да построи автомагистралата между Ниш и Димитровград в посока към България, и Лесковац и Левосай, в посока към Македония, посочва вестникът.

Между Ниш и Димитровград трябва да се построи магистрала, дълга 80 км, и работата според досегашните изчисления струва 450 милиона евро.

Вестникът поставя въпроса за финансирането на тези пътища. Една част от средствата може да дойде от пътните такси. Европейски банки са изразили интерес да отпуснат кредити за построяването на частта от Ниш до Димитровград.

"До 2006 г. проблем бяха финансите, а оттогава - организацията. В бюджета за миналата година само за коридор номер 10 бяха отделени 270 милиона евро, но заради лошата работа на цяла редица институции средствата бяха върнати в държавната каса и тази година бяха отделени за други нужди", каза преди няколко дни министърът на икономиката Младжан Динкич.

Основният проблем е в законовото уреждане, което дава възможност за много администриране, и липсата на регулационни планове и проекти.

Заради забавянето ни да осигурим средства и заради все по-жестоката конкуренция, международната автомагистрала, която през Сърбия свързва Западна Европа с Близкия изток, се оказва в опасност да изпадне в изолация, пише "Политика".

Макар да е най-кратката пътна връзка от Австрия до Турция, откакто България и Румъния влязоха в ЕС, по Коридор номер 10 бе регистрирано намаление на движението с цели 30 процента. Основната причина е, че сега шофьорите, които тръгват на Запад от Турция, имат само една проверка на границата в България, откъдето влизат в ЕС. Оттам, през Румъния, имат свободно преминаване до крайната дестинация.

От друга страна, ако изберат Коридор номер 10, от България на границата със Сърбия ще имат втора проверка, на границата с Хърватия - трета, и чак в Словения отново влизат в ЕС.

Ситуацията за Сърбия заплашва да се влоши допълнително и с това, че главната спънка за коридор 4, липсата на мост над Дунав между България и Румъния при Видин, ще бъде премахната още през 2010 г., когато мостът, дълъг два километра и на стойност 236 милиона евро, ще бъде открит за движение.

Затова сръбски специалисти призовават Коридор номер 10 да бъде завършен до този срок, за да не загуби надпреварата с конкуренцията. Те не забравят факта, че Румъния и България имат достъп до фондовете на ЕК, така че много бързо могат да завършат коридор номер четири, пише "Политика".