Турските проливи остават затворени за танкери с руски петрол
Расте броят на петролните танкери, които чакат да преминат през Босфора. На входа на пролива в Черно море те вече са 16, по данни на Агенцията за корабоплаване Tribeca, цитирани от Reuters.
Струпването на морски съдове на входа на турските проливи, натоварени с руски петрол, започна от 5 декември, когато влязоха в сила новите ограничения на ЕС, Г-7 и Австралия. Анкара въведе допълнително условие плавателните съдове да представят валидна застраховка на товарите, която покрива продължителността на транзита през проливите или за акостиране в турските пристанища, след като западни компании обявиха, че отменят застрахователното покритие за руски товари. Това означава, че в случай на авария те няма да покрият разходите за почистване на евентуални разливи и за изтеглянето на авариралия морски съд, както и да изплатят щети на трети страни, пише Anadolu Agency.
Агенцията за корабоплаване Tribeca съобщи за пет нови танкера с дължина над 200 метра, закотвени на север от Босфора, които очакват да преминат на юг към Средиземно море, в допълнение към 11-те, посочени ден по-рано.
В Мраморно море други девет танкера чакат разрешение да преминат на юг през Дарданелите. Три танкера от тях трябваше да прекосят пролива в четвъртък. Два от тях пътуват от Туапсе в Русия до Фуджейра в ОАЕ, а един е на път от Тузла в Турция до Сиди Керир в Египет.
Заместник-министърът на финансите на САЩ Уоли Адейемо е разговарял с турския заместник-министър на външните работи Седат Онал, за да уточни, че таванът на цените се прилага само за руския петрол и не се налагат допълнителни проверки на корабите, преминаващи през турски териториални води.
Босфора и Дарданелите са едни от най-опасните проливи за навигиране, заради силните ветрове и течения, остри завои и несигурните метеорологични условия, пише Daily Sabah.
Конвенцията от Монтрьо от 1936 г. гарантира свободата на корабоплаване за търговските кораби, преминаващи през тях, но дава права на Турция да регулира сигурността – разпоредба, която гарантира, че танкерите, превозващи опасни суровини са застраховани срещу разливи и други инциденти. Затова от 2002 г. страната задължи всички морски съдове, които пресичат Босфора и Дарданелите, да имат такова покритие.
Милиони барели петрол на ден се движат на юг от руските пристанища през проливите Босфор и Дарданели към Средиземно море.