От известно време птичката на Twitter все по-трудно лети. Броят на потребителите на сайта за микроблогинг намалява паралелно с цената на акциите му (спад с 13%).

Според финансовите резултати от последното тримесечие, социалната мрежа има същия брой активни потребители, както преди три месеца (320 милиона на месец). Компанията опитваше да предотврати този неуспех с поредица от промени, които обаче не постигнаха очаквания успех.

На всичкото отгоре Twitter вече има сериозен конкурент в лицето на Mastodon, който напредва уверено. „Mastodon е безплатна и отворена социална мрежа, децентрализирана алтернатива на комерсиалните платформи“, пише на уеб сайта на компанията.

„Изберете си желания сървър и ще можете да взаимодействате с целия свят. Всеки може да има свой собствен Mastodon и да участва в социалната мрежа наравно с останалите“, допълват създателите й.

Платформата има много сходства с Twitter, но и някои различия.

По-малко реклами, повече неприкосновеност

Например тя позволява използването на повече символи, обещава по-малко възможности за злоупотреба и по-малко реклами, както и по-добри инструменти за защита на личните данни. Ето и основните характеристики на Mastodon, според създателите й:

  • Хронологичен и публичен таймлайн (стена)
  • 500 символа на публикация
  • Възможност за изпращане на анимирани GIFT-ове и кратки видеа
  • Опции за неприкосновеност
  • Инструменти за блокиране и заглушаване
  • Етичен дизайн – без рекламни съобщения
  • Отворена за приложения и услуги
  • Мрежата е създадена от германския разработчик на софтуер Еужен Рошко, който със сигурност е активен потребител на Twitter. Рошко решил да вдъхне живот на проекта си, когато Twitter инсталира нов алгоритъм, който не позволява на туитите да се подреждат в хронологичен ред.

    Социалната мрежа на младия германец все още е доста далеч от достигането на потребителите на Twitter, но изглежда, че се движи в правилната посока. На 31 март Рошко публикува съобщение на платформата за микроблогинг Medium, в което обяснява как функционира собствената му платформа.

    Само за 48 часа броят на потребителите му нарасна със 73%, като в момента надхвърля 41 000 души и над един милион влизания.

    TweetDeck?

    „Интерфейсът на Mastodon напомня на приложението TweetDeck и могат да се пишат кратки истории“, казва Рошко. „Но една от основните разлики с Twitter…е, че потребителите са разпределени независимо и различни общности, въпреки че остават свързани в способността си да взаимодействат помежду си и да установяват връзки“, допълва той.

    Една от тях е mastodon.social, но има и още и те функционират като входен пункт с уникално потребителско име. Друга разлика е, че става въпрос за свободен софтуер и отворен код, което, според Рошко, дава свобода на потребителите.

    На последно място, лимитът от 500 символа (спрямо 140 при Twitter) позволява по-свободни разговори и по-малко tweetstorming.

    Ще има ли успех? Все още е рано да се каже. Междувременно Twitter ще търси начин да полети отново, колкото и трудно да изглежда това.